Reclame van de fossiele industrie past niet bij het klimaatbeleid van een Donutstad. Een coalitie van 51 Amsterdamse organisaties roept Donut-wethouder Van Doorninck daarom op om reclame van fossiele bedrijven uit de hoofdstad te weren.
Amsterdam maakte in april bekend dat het de eerste Donutstad ter wereld is. Onze hoofdstad kiest daarmee voor een economie die niet op groei gebaseerd is, maar op een menswaardig bestaan binnen de grenzen van de aarde. Een felicitatie waard. Het GVB in Amsterdam maakte in maart bekend dat reclame van Shell niet past binnen het duurzaamheidsbeleid.
Amsterdam Donutstad
Op dit moment overschrijdt Amsterdam nog de grenzen van de aarde met onder andere broeikasgasuitstoot en vervuiling. De uitgangspunten van de Donutstad helpen om dat te stoppen. Maar ondertussen verleiden vliegreclames en misleidende groene marketing van bedrijven als Shell en Exxon ons om nog meer te vervuilen en uit te stoten. Fossiele reclame brengt mensen in verwarring over de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak van een transitie naar een Donutstad. Fossiele reclame gooit olie op het vuur dat wethouder Van Doorninck zo graag wil blussen.
“Weer fossiele reclame uit de stad”
Op initiatief van Reclame Fossielvrij hebben 51 veelal Amsterdamse organisaties uit onderwijs, kunst, groen ondernemerschap en grassrootbewegingen de wethouder per brief verzocht om fossiele reclame uit de stad te weren.
Tabaksreclame
De geschiedenis kent een precedent. De tabaksindustrie heeft net als de fossiele industrie een historie van geraffineerde trucjes om samenleving en politiek zand in de ogen te strooien over schade van het businessmodel. Beide zetten ze grof geld in voor marketing om de verslaving in stand te houden, om de verkoop hoog te houden en als ondersteuning van hun lobby om beleid te beïnvloeden. Tabaksreclame is om die redenen verboden. Dat verbod nam de verleiding weg uit het straatbeeld.
Flinke push voor de klimaattransitie
Reclame Fossielvrij wil dat Amsterdam het positieve voorbeeld geeft. “De klimaattransitie heeft eenzelfde heldere boodschap nodig als tabak. Het is schadelijk. Daarom onze oproep voor een reclameverbod: een simpele maar effectieve maatregel die burgers niet raakt en de klimaattransitie een flinke push geeft.”
De mede-ondertekenaars van de brief aan wethouder Van Doorninck
Joos Ockels, Happy Energy Foundation / De Groene Grachten
Reinier van den Berg, weerman / meteoroloog, specialist in klimaatverandering
Anna Schoemakers, Greenpeace
Maria Westerbos, Plastic Soup Foundation
Marjan Minnesma, Urgenda
Donald Pols, Milieudefensie
Emily Dowdalls, community manager duurzaamheidsnetwerk re-set, Hogeschool van Amsterdam
Daniëlle Hirsch, Both Ends
Menno Grootveld, publicist, vertaler en uitgever en lid van Faircity
Rico Disco, Jongeren Milieu Actief
Ruben van der Meer, acteur
Jan-Willem Anker, schrijver en dichter
Chris Keulemans, schrijver en publicist
Eva Rovers, schrijver en publicist
Soheila Najand, PhD-onderzoeker naar Art Commons
Alex Heringa, Creatives for Climate Amsterdam
Jurjen van den Bergh, DeGoedeZaak
Fiona Dove, Transnational Institute
Liset Meddens, Fossielvrij NL
Laurie van der Burg, Oil Change International
Rhodante Alhers, SOMO
Sven Jense, Climate Cleanup
Vatan Hüzeir, Rotterdams Klimaatinitiatief
Michael Vermeer, Queers4Climate
Mark Boode, Teachers for Climate
Jesse van Schaik, Fridays For Future Amsterdam
Bas Breet, XR Jong
Extinction Rebellion Amsterdam
Maurits Groen, WakaWaka
Roebyem Anders, Sungevity
Esmee Jiskoot, De Ceuvel
Mischa Meerburg, Amsterdam Fossielvrij
Max van Dam, SchipholWatch
Jeffrey van Poppel, Schooldakrevolutie
Kees Weijer, Platform Vliegoverlast Amsterdam
Paul Busker, Voorzitter Wijkcentrum d’Oude Stadt
Olga Koretskaya, Ontgroei
Loraine Smith, Fossil Free UvA & HvA
Geertje Hulzebos, Commoning UvA
Ivo Schmetz, Amsterdam Alternative
Sepp Eckenhaussen, Platform Beeldende Kunst
Steve Scheirsen, Perdu podium in Amsterdam voor poëzie, literatuur en experiment
Blok Delta, Deltaplan voor een klimaatneutraal Nederland in 2030
Satyam Kathpalia, Manager Green Office University of Amsterdam
Peter Roessingh, IBED, UvA
Lowie van Liere, Grootouders voor het Klimaat
Cas Bool, Framer Framed
Nadine Ridder, creative strategist, activist for inclusion
Lisette Klok, Scientists4Future Amsterdam
Pavel van Deutekom, Coordinator Green Office HvA
Disa Sauter, Scientists4Future Amsterdam
3 gedachten over “51 organisaties roepen Amsterdam op: “Verbied fossiele reclame!””