Bekende acteurs en regisseurs roepen filmhuizen op om geen fossiele reclames meer te vertonen voorafgaand aan de film. O.a. Carice van Houten, Anniek Pheifer, Katja Herbers, Ramsey Nasr, Sieger Sloot en Waldemar Torenstra stellen dat fossiele reclame de klimaatcrisis erger maakt. Ook meerdere regisseurs, scenaristen, producenten en filmhuizen LAB111, Kriterion, Studio K en de Uitkijk scharen zich al achter de oproep.
“Reclames voor auto’s, vliegreizen en de fossiele industrie verleiden bezoekers om méér olie en gas te verbruiken. Ook misleiden fossiele reclames over de oorzaak, de schade en de urgentie van de klimaatcrisis”, schrijven de acteurs, filmmakers en filmliefhebbers in een petitie aan de filmhuizen. “Laat het doek vallen voor fossiele reclames!”
Eerste campagne ter wereld gericht op filmhuizen
Deze oproep past in een trend: steeds meer gemeenten en culturele instellingen weren overal ter wereld fossiele reclame en fossiele sponsoring. Maar dit is de eerste oproep aan filmhuizen om fossiele reclames te weren. Reclame Fossielvrij lanceert deze campagne omdat zij signalen krijgt van meerdere filmhuizen: filmhuizen en hun bezoekers klagen over de fossiele reclames van bijvoorbeeld Shell, Range Rover en vliegreizen voorafgaand aan de film.
Reclamepakketten zonder fossiele reclame
Filmhuizen bepalen doorgaans niet zelf wat voor reclames er voorafgaand aan de films te zien zijn. Dat bepaalt Jean Mineur Mediavision, de grootste Nederlandse bioscoopreclame exploitant. De acteurs, filmmakers, filmhuizen en filmliefhebbers roepen Jean Mineur Mediavision op om fossiele reclames te weren uit de reclamepakketten voor filmhuizen. Zij roepen alle Nederlandse filmhuizen op om zich gezamenlijk achter deze oproep te scharen.
Sieger Sloot: “Echte hoop zit ‘m in een wereld zonder fossiel”
“Wij acteurs vragen met klem alle filmhuizen te stoppen met het vertonen van fossiele reclames. Deze reclames misleiden het publiek, normaliseren extreme CO2-uitstoot en promoten producten die zeer schadelijk zijn voor de planeet en onze gezondheid. Wij kunnen tegen de klippen op mooie verhalen en hoopvolle werelden tot leven brengen met onze films, maar de echte hoop zit hem in een wereld zonder fossiele brandstoffen en verspilling. Stop fossiele reclame!”, aldus acteur Sieger Sloot.
Filmhuis LAB111: “Filmhuizen, sluit je aan bij onze oproep”
“Films kunnen als geen ander een hoopvolle wereld tot leven brengen. Het is tijd dat we ons allemaal uitspreken over fossiele reclames; die moeten stoppen. De boodschap van fossiele reclame is schadelijk voor onze gezondheid en stuwt gebruik van fossiele brandstoffen op – terwijl de wereld zich moet richten op minder fossiele brandstoffen. Wij spreken de dringende hoop uit dat ook andere filmhuizen zich aansluiten bij onze oproep”, aldus Tobias de Jong LAB111, filmhuis in Amsterdam.
Reclame Fossielvrij: “Er is een plottwist nodig: bevrijd filmhuizen van fossiele reclames”
“De plottwist die filmhuizen nodig hebben: een bevrijding van fossiele reclames. Als filmhuizen stoppen met fossiele reclames vermindert dit direct de uitstoot van fossiele brandstoffen. Het helpt mee om luchtvervuiling en de klimaatcrisis te verminderen”, aldus Martine Doppen, campaigner van Reclame Fossielvrij.
