BPKlimaatontkenningMisleidingShellWall of Shame

BP wist al 30 jaar over fossiele brandstof en liegt nog steeds

Greenwashing Ad BP - verbied fossiele reclame

Olie- en gasmultinational BP kwam vandaag twee keer met z’n ware gezicht in het nieuws. ‘s Ochtends onthulde Follow the Money dat BP al meer dan 30 jaar weet heeft over de klimaatschade van olie en gas. ‘s Middags kwam het nieuws dat BP op de wereldwijde klimaatonderhandelingen een podium krijgt om een vals groen gezicht te laten zien. 

Ochtendkrant over BP:
BP wist al 30 jaar over klimaatverandering én schroefde toch de productie van olie en gas omhoog

Follow the Money onthult een vergeten video uit 1990 waarin BP vertelt “dat de verbranding van fossiele brandstoffen bijdraagt aan het opwarmen van het klimaat. Ook laat de film What makes weather? de schade zien van klimaatverandering. De olie- en gasmultinational wist alles en besloot vervolgens om klimaatbeleid tegen te werken om zo lang mogelijk door te gaan met olie en gas.

Auteur Vatan Huzeir ontdekte de video na uitvoerige research. Zijn vinding maakt duidelijk hoe structureel de misleiding van de fossiele industrie is. Het sluit aan bij de ontdekking van De Correspondent, die eenzelfde video van Shell bovenwater haalde. In deze film, Climate of Concern, waarschuwt Shell voor klimaatverandering. Maar al voor het verschijnen van deze bezorgde video, betaalde Shell een ‘wetenschapper’ om twijfel te zaaien over klimaatwetenschap.

Ook BP liet zich niet leiden door z’n zorgen over het klimaat. BP, Shell en ook Exxon sloten zich in de jaren 90 aan bij meerdere lobbyorganisaties die klimaatbeleid ondermijnden en nog steeds ondermijnen.

Anno 2020 gaat de misleiding nog steeds door. Maar tegenwoordig zetten de oliemaatschappijen met reclame en marketing in op het promoten van een positief imago. Met reclame en marketing waarin ze het vergrootglas leggen op hun groene projecten, verhullen ze dat ze gewoon doorgaan met olie en gas.

De middagkrant over BP:
BP krijgt podium op COP26 om vals groen gezicht te tonen

BP is een ‘key stakeholder’ op de wereldwijde klimaatonderhandelingen COP26 in Glasgow. Engelse ministers hadden herhaaldelijk overleg met BP over diens rol op de COP26, blijkt uit gespreksverslagen die zijn vrij gegeven na een WOB-verzoek dat is gedaan door Greenpeace UK.

In de gesprekken ging het over de ‘clean energy transition’ en dan vooral over de uitdaging om het fossielebrandstofgebruik terug te dringen en de noodzaak om rond 2050 op “netto nul” uitstoot te zitten. Maar, de gespreksverslagen laten ook zien dat de aanwezige ministers het belang van olie en gas voor de wereldwijde economie benadrukken en BP aanboden om te helpen met internationale businessdeals. Overigens is de COP26 door corona tot nader orde uitgesteld.

Marketing en reclame ondersteunt lobby

Deze lobby van BP om hoofdspeler te worden op de wereldwijde klimaatonderhandelingen, wordt mogelijk gemaakt door z’n reclame- en marketingcampagnes waarin het bedrijf zich voordoet als groene voorloper. Met hun reclame- en marketingcampagnes, krijgen ze hun misleidende boodschap tussen de oren van een groot publiek en politici.

“Door zichzelf publiekelijk neer te zetten als een medestander in de strijd tegen klimaatverandering, probeert BP het maatschappelijk draagvlak voor haar opereren te behouden. Maar het overgrote deel van de winst komt nog steeds uit fossiele brandstoffen. De conclusie van deze analyse: het wordt tijd voor het verbieden van advertenties door de fossiele industrie,” schrijft Huzeir.

De fossiele industrie kan niet zonder leugens. BP, Shell en Exxon draaien op misleiding. Onze maatschappij wordt letterlijk ziek van de leugens. Daarom pleiten wij voor een verbod op reclame en marketing door de fossiele industrie.

Teken hier ons burgerinitiatief Verbied Fossiele Reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *