Corona-marketing: KLM en Shell paaien in ruil voor steun

Fossiele bedrijven gebruiken de Corona-crisis om zich te presenteren als onmisbare bedrijven. Shell levert grondstof voor handgel en KLM vervoert medische hulpgoederen, lezen we op Twitter. Dit soort berichten dienen om politici en opiniemakers te overtuigen van hun waarde voor de samenleving. Daardoor zijn politici eerder geneigd om fossiele bedrijven te geven waar ze om vragen. Bijvoorbeeld geld… of een soepel klimaatbeleid.

“Dit soort advertenties hebben een duidelijk politiek doel”, zegt Geoffrey Supran (Harvard) die onderzoek doet naar de communicatie van oliebedrijven in HEATED. Ze zijn bedoeld om “het imago van Big Oil te verbeteren, om goodwill te kweken, zodat de publieke opinie positiever staat tegenover een industrie die snakt naar corona bail-outs van de overheid.”

Onze koninklijke fossiele bedrijven kunnen tevreden zijn. De overheid neemt 90% van de loonkosten van KLM over tijdens corona. En geeft daarnaast nog 2 tot 4 miljard staatssteun waarmee KLM verliezen met olie-speculatie kan opvangen.

Shell krijgt van het pandemiefonds van de Europese Centrale Bank een goedkope miljardenlening van euro’s die speciaal voor Shell worden gecreëerd. Volgens Follow the Money sluist Shell dat geld direct door naar de aandeelhouders.

Beide fossiele bedrijven zijn grote vervuilers die nauwelijks belasting betalen en ook nog eens een groot beslag (gaan) leggen op de staatskas omdat ze onder andere luchtwegziekten, droogte en kustlijnerosie door zeespiegelstijging veroorzaken.

Shell en KLM krijgen alles waar ze om vragen. Dat komt onder andere door ‘issue advertising’. Advertenties die geen product verkopen, maar het idee dat KLM en Shell positief bijdragen aan de samenleving. Dat ze ‘ons land’ helpen. Dat ze onmisbaar zijn voor Nederland. Sterker nog, dat ze deel uit maken van onze nationale identiteit.

Maar de tijd dat mensen daar intrappen ligt achter ons. Ondanks alle dure marketingcampagnes, zien steeds meer mensen het ware gezicht van de fossiele industrie. Help mee en voorkom dat de fossiele industrie nóg langer recht kan praten wat krom is.

Stop de brainwashing:
Teken voor een verbod op fossiele reclame

2 gedachten over “Corona-marketing: KLM en Shell paaien in ruil voor steun

  1. Hoi Shell en KPN! Opbokken met die cringe shit. Boeven gonna boef, hierbij mogen jullie stoppen met slechte reclame maken en gewoon belasting betalen. Joe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.