Filmhuizen zonder fossiele reclame!

Filmliefhebbers komt dat zien!

Het is tijd om filmhuizen te bevrijden van fossiele reclame, zoals reclames van Shell, KLM, TUI of Land Rover.

Veel filmhuisbezoekers lieten al weten dat ze geen fossiele reclames meer willen tijdens hun filmbezoek. Samen kunnen we een einde maken aan fossiele reclames in het filmhuis.

Met topacteurs, regisseurs en de filmhuizen LAB111, Kriterion, De Uitkijk en Studio K aan onze zijde roepen we de reclame-exploitanten  op: laat het doek vallen voor fossiele reclame!

Filmmakers, acteurs en anderen in de filmindustrie kunnen tekenen met dit formulier.

"laat het doek vallen voor
fossiele reclame"

Beste filmhuizen,

Wij, acteurs, regisseurs, scenarioschrijvers, producenten en filmliefhebbers, wij houden van films. Als filmhuis bieden jullie een plek om mooie films te vertonen, die belangrijke verhalen vertellen, confronteren, inspireren en aan het denken zetten.

Maar er is iets dat ons dwarszit: terwijl wij genieten van jullie films zien we fossiele reclames voorbij komen. Fossiele reclames zijn reclames voor bijvoorbeeld luxe auto’s, vliegreizen en de fossiele industrie. Deze reclames verleiden om meer vervuilende producten te consumeren. Dat zorgt voor meer uitstoot door kolen, olie en gas. Daarnaast misleiden deze reclames; ze proberen vervuilende bedrijven groener en positiever af te schilderen. Greenwashing dus!

Om de klimaatcrisis in te perken is het belangrijk om zo snel mogelijk de uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen. De logische eerste stap is de afschaffing van reclames die fossiele brandstoffen en fossiele bedrijven promoten.

Bioscoopreclame-exploitanten zijn verantwoordelijk voor de reclames in filmhuizen. Wij roepen jullie daarom op om je uit te spreken tegen fossiele reclames en reclame-exploitanten te laten weten dat fossiele reclames niet thuishoren in het filmhuis.

Laten we samen zorgen dat het filmhuis stopt met het verspreiden van een boodschap die méér schade doet aan het klimaat. Daarom: laat het doek vallen voor fossiele reclame!

Hartelijke groet,
Ondergetekenden (zie hieronder)

Carice van Houten
Actrice

Ramsey Nasr
Acteur, filmregisseur

Anniek Pheifer
Actrice

Frieda Barnhard
Actrice

Laurette Schilling
Filmproducent

Derk-Jan Warrink
Filmproducent

Kriterion
Filmhuis

Ellen Havenith
Filmproducent

WORM
Filmhuis

Cinecenter
Filmhuis

Katja Herbers
Actrice

Rifka Lodeizen
Actrice

Iris Otten
Filmproducent

Marnie Blok
Actrice en scenarist

Maarten Treurniet
Filmregisseur

Tirsa With
(stem)acteur, presentator

De Uitkijk
Filmhuis

Jonas Klinkenbijl
Filmregisseur

Hannah Boer
Actrice

Maria Goos
Scenarist

Jorien Sont
Production Design

Bram Schouw
Filmregisseur 

Sigrid ten Napel
Actrice

Minka Moren
Production Design

LAB111
Filmhuis

Marty Keizer

Dewie Reijs
Filmregisseur, actrice

Femke Hoebe
Production Design

Waldemar Torenstra
Acteur

Hanna van Vliet
Actrice

Sieger Sloot
Acteur

Jacco Groen
Filmregisseur

Koji Nelissen
Filmproducent

Studio K
Filmhuis

Sytske Kok
Scenarist, Filmregisseur

Nadja Hüpscher
Actrice

Lisette Kelder
Filmproducent

&
Reclame Fossielvrij

Help je ook mee om filmhuizen te bevrijden van fossiele reclame?

Ben je een filmmaker of werk je in de filmindustrie en wil je “The End” voor fossiele reclames in filmhuizen? Vul dan het formulier in onder aan deze pagina. Ben je een filmliefhebber? Steun ons dan met een handtekening onder de petitie!

FAQ

Veelgestelde vragen over filmhuizen zonder fossiele reclame

In filmhuizen zijn geregeld reclames te zien van fossiele bedrijven zoals Shell en KLM en reclames die vliegreizen of vervuilende auto’s promoten. Dat past niet bij filmhuizen, die vaak maatschappelijk betrokken films vertonen en niet bang zijn om taboes te doorbreken. Het past ook niet bij het publiek van filmhuizen. We zijn deze campagne begonnen toen we hoorden dat meerdere filmhuizen klachten kregen van bezoekers over fossiele reclames.

Reclames op een groot scherm hebben drie keer zoveel impact op het publiek dan reclames op een klein beeldscherm. Een groot scherm en de dolby surround versterken het effect van de reclameboodschap, net als een film op groot scherm indrukwekkender is dan thuis op je laptop: je gaat er helemaal in op. In het geval van fossiele reclame is dat absoluut niet wenselijk.

Op dit moment krijgen filmhuizen vaak een standaard reclamepakket aangeleverd van bioscoopreclame-exploitanten, waar ook fossiele reclames tussen zitten.
Sommige filmhuizen zijn financieel afhankelijk van reclame-inkomsten en kunnen hierdoor niet individueel vragen om een ander reclamepakket. Daarom is het belangrijk dat filmhuizen gezamenlijk aan de reclame-exploitanten vragen om een reclamepakket zonder fossiele reclame.

Verschillende filmhuizen zouden fossiele reclame graag uit hun theaters weren. Een van hen is Lab111 in Amsterdam. Lab111 wil niet bijdragen aan de klimaatcrisis door reclames te vertonen die nog eens extra olie op het vuur gooien. Helaas hebben de meeste filmhuizen geen controle over de reclames die voor hun films worden vertoond. Filmhuizen kopen pakketten in bij Jean Mineur Mediavision, de grootste reclame exploitant van filmhuizen en bioscopen.

Wij hebben contact gezocht met de grootste bioscoopreclame-exploitant van Nederland, Jean Mineur Mediavision, om hun beleid op het gebied van fossiele reclame te bespreken. Hier zijn zij tot op heden niet op ingegaan. Wij weten dus niet hoe ze denken over een reclamepakket zonder fossiele reclame.

Als filmliefhebber kun je helpen om fossiele reclames uit het filmhuis te weren door onze petitie te ondertekenen en te delen in je netwerk. Je kunt ook je favoriete filmhuis benaderen en vragen of zij onze brief aan Jean Mineur Mediavision willen ondertekenen. Dat kunnen ze doen via het formulier onder aan deze pagina.

Filmhuizen die af willen van fossiele reclames, geven de volgende redenen:

  • Ze willen niet dat hun inkomsten afhankelijk zijn van reclames die de klimaatcrisis verergeren.
  • Ze willen als organisatie bijdragen aan de strijd tegen klimaatontwrichting.
  • Het past bij maatschappelijk verantwoord ondernemen: door reclames voor fossiele brandstoffen te weren tonen ze hun betrokkenheid bij het bevorderen van duurzaamheid en het ondersteunen van initiatieven die een gezondere planeet bevorderen
  • Culturele relevantie: mensen komen vaak in filmhuizen samen om over belangrijke sociale en culturele kwesties te bespreken. Het weren van fossiele reclames draagt bij aan positieve boodschap over duurzaamheid en milieubescherming aan het publiek.

Nee, nog niet. Wij hopen dat de Nederlandse filmhuizen snel de eerste zijn, zodat zij als inspiratie kunnen dienen voor filmhuizen en bioscopen wereldwijd. Zo dient deze campagne als een blauwdruk voor internationale campagnes. Met de afschaffing van fossiele reclames in filmhuizen ben jij dus een inspiratiebron voor andere filmhuizen en organisaties die streven naar een groenere, rechtvaardige wereld.

Goede vraag! Jazeker! Fossiele reclames drijven de vraag op naar fossiele brandstoffen en ze schetsen een te rooskleurig beeld van vervuilende bedrijven. Fossiele reclames verergeren zo de klimaatcrisis. Daarom voeren wij campagne voor een verbod op fossiele reclame. Zo lang dat verbod er door politieke omstandigheden niet is, stimuleren we voorlopers om fossiele reclame te weren. Steeds meer gemeenten, musea en theaters stoppen al met fossiele reclame en sponsoring. Wij nodigen filmhuizen uit om bij deze voorhoede te horen.

Met fossiele reclames bedoelen we:

  • reclame door  fossiele industrie (olie-, kolen- en gasbedrijven)
  • reclame voor vervuilende reizen (vliegen, cruises)
  • reclame voor vervuilend vervoer (auto’s met een fossiele brandstof motor)
  • reclame voor fossiele brandstoffen (en hun afgeleiden) kolen, olie en gas

Ook andere reclames hebben schadelijke gevolgen voor het klimaat en onze gezondheid. Zoals fast fashion of vlees. Wij kiezen ervoor om in deze campagne te beginnen met fossiele reclames, omdat zij zorgen voor de meeste uitstoot.




Ieder jaar worden er miljarden euro’s uitgegeven aan reclames door de fossiele industrie, de luchtvaartindustrie en de auto-industrie. Deze bedrijven geven zoveel geld uit aan reclame en marketing, omdat het zorgt voor groei van hun bedrijf en groei van hun verkoop. Meer groei van fossiele bedrijven, van vliegreizen, cruisereizen en auto’s, betekent meer broeikasgasuitstoot.

Volgens gedragswetenschappers ondermijnt fossiele reclame het klimaatbeleid. In een uitgebreid onderzoek naar het effect van fossiele reclames op ons gedrag, concludeerden zij dat een verbod op fossiele reclame essentieel is om normen te veranderen en massale gedragsverandering in gang te zetten.

Voor andere vragen over en meer wetenschappelijk en juridisch bewijs voor een verbod op fossiele reclame, zie onze FAQs elders op onze site.

Ben jij acteur of doe je ander werk in de filmindustrie?

Vul het onderstaande formulier in om een einde te maken aan fossiele reclames in filmhuizen. Dan voegen we je naam, beroep en/of organisatie toe aan de brief waarmee we Jean Mineur oproepen om reclamepakketten te leveren zonder fossiele reclame!