Fossiele multinationals geweerd als sponsor COP26

Fossiele multinationals zijn niet welkom als sponsor op de COP26 in Glasgow. Dat laat de organisatie van de 26e ‘conference of parties’ weten op haar website. Het is de eerste keer dat fossiele sponsoren op de jaarlijkse wereldwijde klimaatonderhandelingen worden geweigerd.

Eerdere COP’s werden wel gesponsord door fossiele bedrijven. Dat fossiele multinationals geen kans maken, is een stap vooruit. Maar het is niet genoeg. Fossiele multinationals moeten ook van de onderhandelingstafels geweerd worden. Dat is nog niet het geval.

Kosten

Sinds de eerste COP in 1995 in Berlijn zijn er elk jaar klimaatbesprekingen waaraan bijna alle landen deelnemen. De kosten van de COP worden dit jaar geschat op zo’n €280 miljoen. Daar zoeken ze sponsors voor.

Fossiele sponsoren

En daar wringt de schoen. Je verwacht niet dat een meerdaagse conferentie over de klimaatcrisis betaald wordt door de veroorzakers van die crisis. Maar niets is minder waar. Tijdens voorgaande COP’s waren fossiele bedrijven vaak sponsoren.

Groen jasje

Met dat sponsorship kochten ze een plaats aan de tafel om mee te praten over beleid en tegelijkertijd was het een vorm van reclame en propaganda. Want een bedrijf dat overal zo prominent aanwezig is op de besprekingen om de klimaatcrisis op te lossen moet toch wel groen zijn? (Voor de duidelijkheid: nee dus)

Kolen COP

Eén van de meest schrijnende voorbeelden hiervan is het Poolse kolenbedrijf Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) dat in 2018 de COP in Katowice sponsorde. In zijn openingstoespraak zei de Poolse President Duda dat het gebruik van steenkool niet in tegenspraak is met de bescherming van het klimaat en de vooruitgang die daarbij geboekt is. In het paviljoen van Polen was zelfs volop steenkool aanwezig.

Parijs

Zelfs op de meest succesvolle COP tot nu waar het Parijsakkoord werd getekend (de behaalde resultaten zijn bij lange na niet voldoende) waren volop fossiele bedrijven aanwezig als sponsoren. Bedrijven als ENGIE (energie), BNP Paribas (groot financier van fossiele projecten) en Air France gebruikten de COP21 om hun imago groener te maken.

Brandalism

Maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Het brandalism collectief van kunstenaars lanceerde een subvertising campagne tijdens de COP. In een statement verklaarden zij: “Door de klimaatbesprekingen te sponsoren kunnen grote vervuilers zoals Air France en ENGIE zich voordoen als onderdeel van de oplossing, terwijl ze onderdeel van het probleem zijn. Wij pakken de ruimte die ze geclaimd hebben weer terug omdat de rol die reclame speelt in het promoten van onhoudbaar comsumentisme ter discussie willen stellen. Aangezien de reclame wereld ons verlangen naar producten van fossiele brandstoffen aanwakkert, zijn zij nauw verbonden met het veroorzaken van de klimaatcrisis.”

Concrete bijdrage

Maar deze COP in Glasgow in 2021 gaat dus anders. Op de website van de COP staat dat de organisatie zoekt naar bedrijven die een concrete bijdrage leveren aan de strijd tegen klimaatverandering. Bedrijven die in aanmerking willen komen om te sponsoren, moeten hun uitstoot in 2050 beperkt hebben tot netto nul. Én ze moeten een geloofwaardig kortetermijnplan hebben om dat doel te bereiken.

Basisvoorwaarde

Geen van de klimaatplannen van de grote fossiele bedrijven voldoet aan die voorwaarden. Dus dat sluit fossiele multinationals bij voorbaat uit van sponsoring. Rachel Rose Jackson, directrice van NGO Corporate Accountability: “De beslissing om olie en gas bedrijven uit te sluiten van sponsoring had al lang geleden genomen moeten worden. Het zou een basisvoorwaarde moeten zijn voor een overheid die besprekingen organiseert die bedoeld zijn om de crisis af te wenden. De crisis die fossiele brandstofbedrijven hebben verergerd en waar ze van hebben geprofiteerd.”

Sponsoring is reclame

Of het nou gaat om sponsoring van wereldwijde klimaatonderhandelingen, van musea, sportverenigingen of lesmateriaal; het is misleiding. De fossiele industrie trekt zich op aan het goede imago van de organisatie die ze sponsoren. Sponsoring is een vorm van reclame.

Wij strijden voor een verbod op fossiele reclame, marketing en sponsoring. Help mee en teken ons burgerinitiatief!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.