Leden van de Groene Partij van Engeland en Wales hebben een motie gesteund om reclame voor “koolstofrijke” goederen en diensten te verbieden. Het verbod op fossiele reclame is nu officieel partijbeleid van The Green Party.
Dit is een vertaling van het persbericht van The Green Party
The Green Party wil “advertentieregels updaten voor de 21e eeuw.” Advertenties voor goederen en diensten die schadelijk zijn voor het klimaat, zoals SUV’s en langeafstandsvluchten, moeten worden uitgefaseerd.
Verbod op tabaksreclame
Er gelden al veel reclamebeperkingen voor producten die schadelijk zijn voor mens en maatschappij, zoals tabak. Voor tabaks wordt sinds 2003 in het VK geen reclame meer gemaakt.
Het onderzoek van BMJ-tijdschrift Tobacco Control wijst uit dat het reclameverbod voor tabak “de blootstelling aan pro-tabakmarketinginvloeden aanzienlijk verminderde” en de conclusie blijkt “de doeltreffendheid van een alomvattend reclameverbod te ondersteunen”.
Verbod op reclame voor SUVs
In augustus 2020 riep de ‘Badvertising’ -campagne op om advertenties voor SUVs in het VK te verbieden. Met als toelichting: 40% van de nieuwe auto’s die nu in het VK worden verkocht zijn SUVs en slechts een kleine 2% betreft volledig elektrische voertuigen.
Steunbetuigingen van Green Party-leden
De motie voor het verbod op reclame voor ‘koolstofrijke’ producten en diensten werd onder meer gesteund door Carla Denyer, gemeenteraadslid in Bristol:
“Hoe kan het dat we midden in een klimaatnoodtoestand gebombardeerd worden door eindeloze advertenties waarin we worden verleid om meer te vliegen, in grotere auto’s te rijden en meer fossiele brandstoffen te verbranden?”
“We moeten leren van de campagne tegen tabaksreclame. Vroeger was het normaal dat kinderen sigarettenaanplakborden zagen op weg naar school. Na decennia van campagne voeren is er een nieuwe norm ontstaan en is het roken gedaald. “
“We kunnen hetzelfde doen voor producten die onze planeet vernielen. Het beëindigen van reclame voor koolstofarme goederen en diensten zou een eenvoudige en sociaal gunstige manier zijn om de koolstofemissies in het VK te verminderen. “
Carla Denyer, gemeenteraadslid Bristol
Green Party-collega Natalie Bennett zei:
“In het afgelopen jaar hebben we geleerd wat voor ons het belangrijkst is. En dat is niet wat tegen ons schreeuwt vanaf billboards, posters, radiojingles en televisietrailers.”
“Dit beleid is puur gezond verstand. Zo beteugelen we de invloed van de grootste vervuilers. Het zal leiden tot een langverwachte discussie over de rol van reclame in ons leven.”
Natalie Bennett, Green Party