Het tij keertMisleidingOVShellWall of Shame

GVB scherpt advertentiebeleid aan na misser met greenwashing Shell

Greenwashing Shell: Great Travel Hack
Deel deze pagina

Het GVB oordeelt dat reclame van Shell niet past binnen het duurzaamheidsbeleid en gaat z’n advertentiebeleid aanscherpen. Dat schrijft wethouder Van Doorninck in een brief aan Extinction Rebellion Amsterdam, die afgelopen najaar protesteerden tegen de greenwashing van Shell. 

Shells advertenties voor ’The Great Travel Hack’ waren afgelopen najaar niet te missen in Amsterdam. Onder andere de veerpont over het IJ en trams waren volledig bedrukt met reclame van Shell voor diens YouTube-productie The Great Travel Hack waarin Shell z’n fossiele logo verbindt aan duurzaam vervoer.

Actie Extinction Rebellion GVB

Extinction Rebellion Amsterdam protesteerde op in december 2019 tegen de misleiding van die reclame. “Met hun hashtag #MakeTheFuture claimt Shell onze toekomst, terwijl het met z’n daden onze toekomst juist vernietigt.” In maart kwam gemeente Amsterdam met een reactie. “De reclameuitingen voor Shell stroken niet met het duurzaamheidsbeleid van GVB dat zich richt op zero-emissie openbaar vervoer”, schrijft wethouder Van Doorninck op 17 maart aan XR Amsterdam. “Het GVB zal in de nieuwe aanbesteding medio 2021 het beleid rondom adverteerders aanscherpen.” 

Misleiding

De wethouder neemt het woord ‘misleiding’ niet letterlijk in de mond, maar in antwoord op schriftelijke vragen antwoordt Van Doorninck: “Shell wint wereldwijd op grote schaal fossiele energie zoals olie en gas. Tegelijkertijd zegt Shell de energietransitie naar een CO2-neutrale economie te steunen en investeert het in duurzame energie. Echter, die investeringen in duurzame energie zijn zeer beperkt (minder dan 5%) vergeleken met hun investeringen in fossiel. Daarmee sluit de campagne The Great Travel Hack niet aan op de dominante fossiele bedrijfsactiviteit van Shell.”

Verheugd

Extinction Rebellion Amsterdam is verheugd over het nieuws, vier maanden na hun actie. “Dit is een belangrijke overwinning. Het staat nu zwart op wit dat GVB de duurzaam-bedoelde Shell-reclames niet duurzaam vindt. Het is daarmee in Nederland de eerste publieksinstelling die fossiele reclame om inhoudelijke redenen weert.” 

Fossielvrij-beweging

“Onder burgerdruk van de fossielvrijbeweging beëindigden andere publieke instellingen hun relatie met Shell op een manier waarbij ze de eer aan Shell lieten. Zo stopten het Van Gogh Museum, het Mauritshuis en het Museon hun sponsorrelatie met Shell. Gemeente Den Haag liet Shell weten dat een derde subsidieaanvraag voor het kinderfestival Generation Discover geweigerd zou worden.”

Het besluit van het GVB is een belangrijke stap naar een algeheel verbod op advertenties van alle fossiele brandstof-intensieve industrieën in Nederland, zoals dat al gedaan is met tabaksbedrijven.

Laten we niet wachten tot bedrijven een voor een besluiten om te stoppen met het verspreiden van leugens. Teken nu voor een verbod op fossiele reclame!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *