VN-secretaris-generaal António Guterres riep vandaag op tot een wereldwijd verbod op fossiele reclames, net als tabaksreclame verboden is. Guterres deed ook een dringend beroep op nieuwsmedia en social media platforms om geen fossiele reclame meer te verspreiden. Het is voor het eerst dat een wereldleider zich uitspreekt voor een verbod op fossiele reclame.
“Ik roep alle landen met urgentie op om reclame van de fossiele industrie te verbieden. En ik dring er bij nieuwsmedia en social media platforms op aan te stoppen met het verspreiden van fossiele reclame”, sprak Guterres aan het einde van zijn historische speech ‘A Moment of Truth’ in het American Museum of Natural History ter gelegenheid van Wereldmilieudag.
Guterres riep in dezelfde speech ook reclame- en PR-bedrijven op om te stoppen met hun rol als enablers en maakte plannen om hun klanten uit de fossiele-brandstofindustrie te laten vallen.
Fragmenten uit de toespraak van Guterres over fossiele reclame
“Many in the fossil fuel industry have shamelessly greenwashed, even as they have sought to delay climate action – with lobbying, legal threats, and massive ad campaigns. They have been aided and abetted by advertising and PR companies – Mad Men fuelling the madness. I call on these companies to stop acting as enablers to planetary destruction. Stop taking on new fossil fuel clients, from today, and set out plans to drop your existing ones. Fossil fuels are not only poisoning our planet – they’re toxic for your brand. Your sector is full of creative minds who are already mobilising around this cause. They are gravitating towards companies that are fighting for our planet – not trashing it. I also call on countries to act. Many governments restrict or prohibit advertising for products that harm human health – like tobacco. Some are now doing the same with fossil fuels. I urge every country to ban advertising from fossil fuel companies. And I urge news media and tech companies to stop taking fossil fuel advertising.” – António Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties
Reacties van NGO’s
Vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties die tegen fossiele reclame strijden reageren op Guterres’ historische toespraak:
“VN-secretaris-generaal António Guterres verdient erkenning voor het zo duidelijk zeggen dat reclame- en PR-bureaus de banden met vervuilers van fossiele brandstoffen moeten verbreken. Dit is een keerpunt in de relatie van de reclame- en PR-industrie met klimaatverandering en fossiele brandstoffen. Bureaus kunnen niet langer zeggen dat ze het juiste doen door met vervuilers samen te werken. Iedereen weet dat dit verkeerd is en iedereen moet actie ondernemen.” – Duncan Meisel – uitvoerend directeur, Clean Creatives
“Het promoten van de fossiele brandstofindustrie is schadelijk voor het klimaat en onze gezondheid.Daarom verbieden steeds meer gemeenten en media over de hele wereld fossiele reclame.Europa was ooit voorstander van een verbod op tabaksreclame.Aan de vooravond van de EU-verkiezingen roepen we onze politieke leiders op om deze uitspraak van Antonio Guterres ter harte te nemen en zich in te zetten voor een verbod op reclame van de fossiele brandstofindustrie, die nog schadelijker is dan de tabaksindustrie.” – Femke Sleegers – Reclame Fossielvrij / Fossil Free Advertising
“Het verbieden van reclame voor fossiele brandstoffen en het dwingen van de PR-sector om de banden met systematisch vervuilende bedrijven te verbreken, is een duidelijke noodzaak om een schonere en eerlijkere toekomst op te bouwen. We kunnen ofwel een snelle overgang hebben weg van fossiele brandstoffen, of we kunnen de invloed van de fossiele brandstofindustrie hebben die onze samenlevingen blijft doordringen en klimaatactie ondermijnt. We kunnen niet beide hebben.” – Johnny White, advocaat bij ClientEarth
“Het wordt tijd dat de PR-industrie, vooral de grote multinationale conglomeraten, op de vingers worden getikt voor hun rol in het verspreiden van propaganda over fossiele brandstoffen. Deze bedrijven verdienen miljoenen aan contracten met oliemaatschappijen en andere vervuilers die ernaar streven om business as usual voort te zetten terwijl de wereld in brand staat. Leugens en bedrog vormen de kern van de klimaatcrisis. Het is tijd om ze te stoppen.” – Kert Davies, directeur van Speciale Onderzoeken, Center for Climate Integrity
“Fossiel geld is overal aanwezig om de ambitieuze klimaatmaatregelen die we volgens de wetenschap nodig hebben moeilijk of onmogelijk te maken – sociale wetenschappers hebben dit patroon aangetoond – het is alomtegenwoordig en het is verwoestend. De ‘enablers’ zijn een belangrijk onderdeel van deze blokkade – PR-firma’s, sociale en oude media, adviesbureaus, advocatenkantoren en financiële actoren spelen allemaal een rol in de belemmering van het bouwen aan een leefbare toekomst, die binnenkort zonder fossiele brandstoffen moet zijn.” – J. Timmons Roberts, Ittleson hoogleraar milieu en maatschappij, Brown University / Uitvoerend directeur van het Climate Social Science Network
“We weten dat bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken routinematig gebruik maken van geavanceerde strategieën om klimaatactie tegen te gaan en de status quo te behouden. In de afgelopen jaren hebben deze bedrijven hun aanzienlijke communicatiebudgetten gericht op sociale mediaplatforms, waarbij ze online advertenties gebruiken om de publieke opinie te beïnvloeden, met name rond belangrijke beleidsevenementen. De mogelijkheid om verschillende bevolkingsgroepen te bereiken met gevarieerde, gerichte en vaak misleidende informatie is een enorm voordeel voor fossiele brandstoffen die de politieke steun voor klimaatmaatregelen willen ondermijnen. Het wordt tijd dat big tech schoon schip maakt over hoe hun platforms worden gebruikt. Samen met regeringen moeten ze beslissende actie ondernemen om te voorkomen dat deze geavanceerde tools worden misbruikt door machtige gevestigde belangen die klimaatactie willen blokkeren”. – Tom Holen, programmamanager Energietransitie – LobbyMap, InfluenceMap
“Wij juichen het toe dat de Secretaris-Generaal deze machtige industrieën verantwoordelijk houdt voor het verspreiden van desinformatie over het klimaat en het groenwassen van hun activiteiten. Er is geen enkele reden waarom bedrijven als Google klimaatgerelateerde zoekopdrachten zouden moeten overspoelen met propaganda voor fossiele brandstoffen.Regeringen moeten advertenties voor fossiele brandstoffen verbieden, vergelijkbaar met de tabaksindustrie, en een einde maken aan het te gelde maken van leugens over klimaat- en energiebeleid.” – Michael Khoo, programmadirecteur Klimaat desinformatie, Friends of the Earth
“Guterres kan niet duidelijker zijn: de reclame en promotie voor fossiele brandstoffen versnelt de vernietiging van het milieu waar we allemaal op vertrouwen.Een ’tabak-achtig’ verbod zou een essentiële stap zijn in het overstappen van fossiele brandstoffen, voor de gezondheid van mensen en de planeet.Maar één sector die in de toespraak van vandaag aan de aandacht ontsnapte, was sport. Elitesporten zijn in hoge mate afhankelijk van investeringen van grote spelers in de fossiele brandstoffen en petrostaten, waarbij sommige van de bekendste teams en atleten consequent worden gebruikt als wandelende reclameborden voor de bedrijven die actief een toekomst ondermijnen waarin gesport kan worden. Sportorganisaties moeten gehoor geven aan de oproep van Guterres en de risico’s erkennen die ze lopen door deze bedrijven te blijven promoten.Sport was de sleutel tot het uitbannen van tabak – nu is het tijd om hetzelfde te doen met fossiele brandstoffen.” – Freddie Daley, Universiteit van Sussex en het Cool Down Sport For Climate Action Network
“Deze baanbrekende interventie door de meest vooraanstaande persoon in de Verenigde Naties volgt op baanbrekende recente stappen van internationale steden, variërend van Edinburgh en Sheffield in het Verenigd Koninkrijk tot Stockholm in Zweden, Amsterdam in Nederland en vele andere steden, om niet alleen reclame te verbieden van bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken, maar ook van andere grote vervuilers van fossiele brandstoffen, zoals de luchtvaart- en auto-industrie. Badvertising voert campagne voor een einde aan reclames die het klimaatprobleem aanwakkeren en nu roept de meest vooraanstaande, onafhankelijke politicus wereldwijd de wereld op om dit doel te steunen.” – Andrew Simms, Badvertising
Media over de oproep van Guterres om fossiele reclame te verbieden?
- UN Secretary-General Urges Ban on Fossil Fuel Ads as Planet Warms, Bloomberg
- ‘Godfathers of climate chaos’: UN chief calls for ban on fossil fuel ads, Al Jazeera
- VN-baas roept op tot reclameverbod voor fossiele bedrijven, ANP/ND
- UN-chief calls for a ban on fossil fuel advertising, DeSmog
- ‘Godfathers of climate chaos’: UN chief urges global fossil-fuel advertising ban, The Guardian
- Ban fossil fuel ads to save climate, says UN chief, BBC
- VN-secretaris-generaal Guterres: “Mensheid is voor het klimaat wat meteoriet was voor de dinosaurussen”, Het Nieuwsblad
- VN-baas wil verbod op reclame voor fossiele industrie: ‘We spelen Russisch roulette met onze planeet’, Joop.nl
- UN Chief Calls on Advertising and PR Agencies to Stop Fuelling Climate Disinformation, Earth.org
- UN: Ad industry must drop fossil fuel clients or risk ‘planetary destruction’, Marketing Week
- UN chief urges fossil fuel ad ban as heat records pile up, France24
- UN Secretary-General Urges Ban on Fossil Fuel Ads as Planet Warms, Bloomberg
- UN chief calls for global fossil fuel advertising ban, RTE, Ireland
- ‘Toxic for your brand’: UN Secretary General calls for fossil fuel advertising ban, Business Green
- UN boss calls PRs to drop fossil fuel clients, PR Week
- Guterres fordert Werbeverbot für Kohle, Öl und Gas, Der Standard, Duitsland
- UN chief urges countries to ban fossil fuel ads, CBC Canada
- UN chief calls for fossil fuel ads to be banned like cigarette ads, CBC Canada
- UN chief calls for an end to advertising from oil, gas companies. Here’s why, CNN Verenigde Staten
- UN chief targets fossil fuel ads as global temperatures sizzle, E&E News, Politico
- Ban fossil fuel ads to save climate, says UN chief, The Independent
- UN Secretary-General Tells Agencies to Drop Fossil Fuel Clients, Ad Week
- Ban fossil fuel adverts to prevent ‘climate hell’, says UN chief, The Telegraph
- Like tobacco, Guterres calls for ban on fossil fuel advertisement, The Cable, Nigeria
- U.N. head urges leaders to tax oil companies’ profits and ban their ads, Canada’s National Observer
- UN Chief Guterres rebukes fossil fuel supporters amid climate records, Business Standard
- ‘Hanging by a Thread’: U.N. Chief Warns of Missing a Key Climate Target, NY Times
- UN chief wants a tax on profits of fossil fuel companies, calling them ‘godfathers of climate chaos’, Washington Post
- “Estamos a jogar à roleta-russa com o nosso planeta.” Esta década será decisiva, Publico Portugal
- UN chief calls on governments to stop fossil fuel ads: Where are they already banned?, Euronews
- The UN chief has called for a ban on fossil fuel advertising – is the NZ industry listening?, The Conversation, New Zealand
- UN call for fossil fuels divestment sparks discourse: ‘Outlawing oil ads is inevitable’, The Drum
- News and tech media mostly quiet after UN chief calls for ban on ads for oil and gas, The Guardian
- Could the US ban fossil fuel ads? It’s tricky., E&E News, Politico, VS
- UN chief calls for ban on fossil fuel ads to combat climate change, Campaign Asia
- UN chief wants tobacco-style ban on fossil fuel advertising, The Sydney Morning Herald, Australia
- Ban fossil fuel ads to prevent ‘climate hell’, says UN chief, The Sydney Morning Herald
- ‘Godfathers of climate chaos’: UN chief urges global fossil-fuel advertising ban, Pacific Island News
- Ban fossil fuel advertising says UN chief, Campaign Middle East
- ‘Take away advertisements’: UN Secretary-General’s ‘greatest idea’ against fossil fuel use, Sky News Australia