Inperking fossiele reclame in 6 partijprogramma’s, 9 partijen stemden voor motie

Het inperken van fossiele reclame staat dit jaar in de verkiezingsprogramma’s van GroenLinks-PvdA, Partij voor de Dieren, ChristenUnie, BIJ1, Volt en CDA. Daarnaast stemden in oktober ook SP, DENK, D66 en Omtzigt voor een motie om regulering van fossiele reclame en greenwashing te onderzoeken. 

Steeds meer partijen spreken over een verbod op fossiele reclame. CDA staat voor het eerst in onze lijst, omdat zij schrijven greenwashing hard te willen aanpakken. Wat staat er precies in de verkiezingsprogramma’s en hoe zit het met die onderzoeksmotie? 

Verkiezingsprogramma’s

Partij voor de Dieren (pagina 12): 

Volt (pagina 30): 

Groenlinks-PvdA (pagina 23):

ChristenUnie (pagina 64 & pagina 58):

BIJ1 (pagina 32):

CDA (pagina 34):

Onderzoeksmotie

26 oktober, nét voor het verkiezingsreces, dienden GroenLinks en Partij voor de Dieren een motie in. Deze riep op tot onderzoek naar het reguleren van reclames voor vervuilenden producten en het tegengaan van greenwashing. 69 kamerleden stemden voor, hierdoor kwam deze motie slechts 7 stemmen tekort voor een meerderheid. Omtzigt, GL/PvdA, SP, Partij voor de Dieren, DENK, Volt, BIJ1, ChristenUnie en D66 stemden voor. 

Wat valt op? 

  • D66 stemde voor maar heeft er niks over opgenomen in hun partijprogramma. Wel richt D66 zich op het verbieden van junkfoodreclames en een reclamevrije publieke omroep.
  • DENK en SP stemden voor maar hebben het niet opgenomen in hun verkiezingsprogramma. Beiden richten zich wel op gok- en alcoholreclame. 
  • Omtzigt stemde voor, maar heeft het niet in het verkiezingsprogramma opgenomen. 
  • CDA stemde tegen maar schrijft in het verkiezingsprogramma wel greenwashing en ongezonde reclames aan te willen pakken. 
  • VVD stemde tegen, maar wil de marketing van ongezonde producten richting kinderen aanpakken, zo staat in hun verkiezingsprogramma. 

Meer reclameverboden realistisch

Steeds meer partijen zijn zich bewust van het ongewenste effect dat (fossiele) reclames hebben. Markting Report schrijft dan ook: ‘Meer reclameverboden realistisch na verkiezingen’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.