Het tij keertLuchtvaartMisleidingWall of Shame

Reclame Code Commissie: KLM misleidt

KLM powered by biofuel

Uitspraak legt noodzaak tot strenge wetgeving bloot, zelfregulering is zinloos

KLM heeft een niet mis te verstane tik op de vingers gekregen van de Reclame Code Commissie (RCC). De maatschappij heeft volgens de RCC op een misleidende wijze reclame gemaakt voor de manier waarop KLM biobrandstof gebruikt. Tegelijkertijd legt dit oordeel een open zenuw bloot: vervuilende bedrijven mogen ongehinderd en ongestraft aan greenwashing doen. “De tijd is rijp voor een verbod op fossiele reclame.”.

KLM heeft op misleidende wijze reclame gemaakt voor de manier waarop het bedrijf biobrandstof gebruikt. Dat heeft de Reclame Code Commissie maandag besloten. KLM adverteert veel over duurzaamheid, terwijl in werkelijkheid maar 0,18 procent van de gehele vloot op biobrandstof vliegt. In een niet-bindende uitspraak beveelt de commissie de luchtvaartmaatschappij aan anders te adverteren.

Eric Stam, indiener van de klacht: “Dit is goed nieuws! Niet alleen omdat de misleiding hiermee wordt erkend, maar ook dat persberichten, visuele uitingen op vliegtuigen en zelfs ‘puur informatieve uitingen’ worden bestempeld als reclame.”

Greenwashing is ernstiger dan menigeen beseft. Fossiele bedrijven wekken de indruk dat de strijd tegen klimaatverandering bij hen in goede handen is. Terwijl ze in werkelijkheid nog decennia inzetten op groei, in olie en gas. Reclame van Shell, KLM en Exxon zorgt dat we méér broeikasgassen uitstoten. Terwijl we juist hard zouden moeten minderen.

Burgergroep ‘Reclame Fossielvrij’, waar Stam bij is aangesloten, streeft naar een wettelijk verbod. “Net als het reclameverbod voor tabak essentieel was voor het terugdringen van roken, zo is dat nu voor de fossiele industrie essentieel om de energietransitie een kans te geven.”, aldus George Ongkiehong, woordvoerder van Reclame Fossielvrij. “De Reclame Code Commissie handelt zeer zorgvuldig, als een rechtbank. Maar haar oordeel heeft slechts symbolische waarde omdat het niet bindend is. De gevolgen zijn echter desastreus. Daarom is het tijd voor wetgeving.”.

Reclame Fossielvrij wil dit via een burgerinitiatief op de agenda van de Tweede Kamer zetten, tekenen kan op www.verbiedfossielereclame.nl


Eric Stam schreef eerder een blog over zijn zaak tegen KLM.


Stop de misleiding, verbiedt fossiele reclame. Teken nu ons burgerinitiatief voor een wettelijk verbod op fossiele reclame!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *