MisleidingShell

Kunstenaar versus Shell: “Reclame over CO2-neutraal voelt als een middelvinger”

Ik ben CO2-neutraal op weg. U ook? Greenwashing Shell. Klacht VU-studenten Reclame Code Commissie
Deel deze pagina

Shell moest zich vandaag bij de Reclame Code Commissie verdedigen tegen maar liefst twee klachten over de term ‘CO2-neutraal’. Kunstenaar en ondernemer André Kodde beet het spits af met zijn bezwaar tegen de reclame op Shell-tankwagens met de tekst: “Ik ben CO2-neutraal op weg. En u?”. Een uur later behandelde de commissie de klacht van de negen studenten.

In tegenstelling tot de negen VU-studenten die een lijvig juridisch rapport indienden, stuurde kunstenaar André Kodde zijn klacht van twee alinea’s in een opwelling. Met zijn gezin probeert hij zo CO2-zuinig mogelijk te leven, onder andere door met 42 zonnepanelen een rietfilter in plaats van een riool. “De term ‘CO2-neutraal’ op een vrachtwagen die op fossiele brandstof rijdt, die fossiele brandstof vervoert met overal het logo van een van ‘s werelds grootste fossiele multinationals? Dat voelt als een middelvinger!”

Kwalijk

In zijn pleitnota schrijft Kodde: “De reclame op de tankwagens van shell is misleidend en in een tijd dat we alles op alles moeten zetten om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5C, vind ik dat zeer kwalijk.”

Shell-vonnis

Hij ziet de advertentie op de vrachtwagen als een illustratie van de uitspraak van de rechter in de zaak van Milieudefensie tegen Shell op 26 mei 2021. “Shell is een door en door fossiel bedrijf wil nog altijd groeien in olie en gas. En juist zij spreken met de reclame achter op de vrachtwagen automobilisten aan op hun gedrag! Volgens mij is dit precies wat de rechter bedoelde toen ze oordeelde dat Shell de voortrekkersrol aan anderen overlaat en de eigen verantwoordelijkheid miskent.”

Ongelijke strijd

Kodde wijst de Reclame Code Commissie in zijn pleitnota op de ongelijke strijd die hij moet voeren. “Ik moet het als enkeling met een druk bestaan opnemen tegen een team juristen van een multinational. Geen wonder dat veel mensen die een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie voortijdig afhaken of niet in beroep gaan tegen een uitspraak.”

Grenzen aan zelfregulering

Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij is blij met de mensen die de moeite nemen om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. “Zij kaarten iets belangrijks aan en geven daarmee een belangrijk signaal. Maar dat neemt niet weg dat zelfregulering van de branche tegen grenzen oploopt, zoals André Kodde duidelijk aangeeft.”

Verbod op fossiele reclame

Ook vanwege de beperkingen aan zelfregulering pleit Reclame Fossielvrij voor een wet die fossiele reclame verbiedt. “Zelfregulering kan nooit alle misleiding en verleiding uitbannen, dat hebben we in de afgelopen 30 jaar wel gezien. We hebben simpelweg geen tijd meer om te wachten op beter gedrag van de industrie. Daarom pleiten wij voor een wet die fossiele reclame verbiedt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.