Nieuwe klacht: Sunweb-reclame voor cruisereizen schaadt gezondheid en klimaat

Met tv-reclame voor cruisevakanties roept Sunweb op tot gedrag dat schadelijk is voor onze gezondheid en klimaat. Dat mag niet, volgens een Europese wet die is doorvertaald in de Nederlandse Reclame Code. Dat is de strekking van een klacht die Reclame Fossielvrij vandaag indient bij de Reclame Code Commissie.

Na een afgewezen klacht over reclames voor vliegvakanties van TUI, dient Reclame Fossielvrij een tweede klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) op basis van artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). In dit artikel staat in de toelichting dat reclame “niet mag aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu”. De nieuwe klacht gaat over reclame voor cruisevakanties van Sunweb. Net als vliegreizen, veroorzaken cruisevakanties veel broeikasgasuitstoot en vervuiling. Reclame Fossielvrij betoogt dat reclames voor cruisevakanties in strijd zijn met artikel 2.

Kans historische stap

“We zetten door in onze strijd tegen schadelijke reclames”, aldus Femke Sleegers (Reclame Fossielvrij). “In de Nederlandse Reclame Code staat het heel duidelijk: reclame mag niet aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor gezondheid en milieu.” Toch durfde Stichting Reclame Code het in de zaak tegen TUI-vliegreclames niet aan om deze regel te handhaven. “De stichting lijkt bang voor de gevolgen voor de reclamesector als schadelijke reclame niet meer mag. Maar wij zijn banger voor de gevolgen van de klimaatcrisis. Met onze nieuwe klacht geven we Stichting Reclame Code een tweede kans om een historische stap te zetten: een streep halen door reclames die ons en de aarde ernstig aantasten.” 

Commerciële belang

“De EU heeft ervoor gekozen om reclame die aanzet tot gedrag dat schadelijk is voor gezondheid en milieu te verbieden”, stelt Benjamin van Werven, advocaat van Reclame Fossielvrij. “Er is geen twijfel over mogelijk: cruisereizen zijn (in ernstige mate) schadelijk voor onze gezondheid en het milieu. De enige conclusie die je vervolgens kunt trekken is dat reclame daarvoor verboden is. De Reclame Code Commissie heeft de taak om die regel te handhaven en kan er niet onderuit om de regel zo toe te passen. Dat het puur commerciële belang van Sunweb bij deze uiting daarvoor moet wijken, is een logisch gevolg.”

Reclamesector

Volgens Patrick van Haperen (Creative Director in de reclameindustrie) hoeft Stichting Reclame Code zich geen zorgen te maken over reclamebureaus. “Als er één sector creatief genoeg is om ook zonder schadelijke reclames overeind te blijven, is het de reclamesector. Het is belangrijk dat wij reclames maken waar de wereld beter van wordt. Niet nog slechter.”

Wat vooraf ging

Reclame Fossielvrij diende de klacht over de reclame voor cruisereizen in februari van dit jaar in. Stichting Reclame Code besloot om de klacht pas te behandelen als de uitspraak over de klacht over vliegreclame van TUI definitief was. Vandaag diende Reclame Fossielvrij de Sunweb-klacht opnieuw in met een addendum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.