Boerhaave

Wetenschapsmuseum Boerhaave weigert groene PR Shell te verwijderen uit expo

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell blijft voorlopig de hoofdsponsor van het wetenschapsmuseum Rijksmuseum Boerhaave. Ook is het museum niet van plan om de groene PR-video van Shell te verwijderen. Dat is de uitkomst van een ‘prettig maar teleurstellend’ gesprek tussen het Boerhaave en vertegenwoordigers van de groepen Fossielvrij Onderwijs en Extinction Rebellion. “Een jaar geleden publiceerde de Volkskrant jullie […]

Het tij keert

Stad Hoboken (VS) sleept fossiele industrie voor rechter: ze liegen nog steeds. Nu met greenwashing

Geplaatst op
Shell advertorial New York Times - exhibit lawsuit Hoboken
Deel deze pagina

Hoboken (New Jersey) klaagt Shell, Exxon, Chevron, BP, ConoccoPhillips en de American Petroleum Institute aan voor de schade die de kuststad ondervindt van klimaatverandering. Greenwashing en reclame waarmee de fossiele industrie misleidt, is onderdeel van de aanklacht. Shells campagne Make The Future (bekend van Generation Discover) is een van de bewijsstukken in de rechtszaak. De […]

Het tij keert

De Zweedse krant die fossiele advertenties weert, heeft nu 20% meer abonnees en betere adverteerders

Geplaatst op
Zweedse Krant Dagens ETC weert reclame van de fossiele industrie
Deel deze pagina

De Zweedse krant Dagens ETC nam als eerste krant ter wereld het besluit om geen fossiele reclame meer te plaatsen. Geen enkele. Niet van de fossiele industrie, niet voor benzineauto’s, niet voor vliegreizen. Dagens ETC ging daarbij verder dan The Guardian, die het Zweedse voorbeeld volgde en nu advertenties van de fossiele industrie weert. De […]

COP

Fossiele multinationals geweerd als sponsor COP26

Geplaatst op
Deel deze pagina

Fossiele multinationals zijn niet welkom als sponsor op de COP26 in Glasgow. Dat laat de organisatie van de 26e ‘conference of parties’ weten op haar website. Het is de eerste keer dat fossiele sponsoren op de jaarlijkse wereldwijde klimaatonderhandelingen worden geweigerd. Eerdere COP’s werden wel gesponsord door fossiele bedrijven. Dat fossiele multinationals geen kans maken, […]

Misleiding

Kindermarketing in de klas; belangrijke troef Big Oil

Geplaatst op
Deel deze pagina

Via het onderwijs bepaalt Big Oil hoe de samenleving de komende decennia denkt over klimaatverandering, energie en de industrie zelf. Daarmee voorkomt de fossiele industrie noodzakelijk klimaatbeleid en blokkeert het de energietransitie. Dat is de conclusie van een onderzoek naar lesmateriaal van de fossiele industrie in een Canadese provincie waar veel olie en gas wordt […]

Luchtvaart

Trouw plaatst advertentie die klimaatverandering verder opjaagt

Geplaatst op
Deel deze pagina

Trouw plaatste het afgelopen weekend een grote advertentie waarin vliegvakantiebedrijf Corendon z’n middelvinger opsteekt naar iedereen die zich inspant voor het Klimaatakkoord van Parijs. Reden voor ons om Trouw te schrijven. We zijn benieuwd of de brief geplaatst wordt! “Hoe heter… hoe beter!” De achterpagina van Trouw wakkerde dit weekend de opwarming van de aarde […]

BP

De misleiding van de CO2-voetafdruk

Geplaatst op
CO2 dieet
Deel deze pagina

Een beter milieu begint bij jezelf. Toch? Of niet? Steeds meer mensen zien in dat individuele gedragsverandering goed is maar dat we daarmee niet de structurele veranderingen gaan krijgen die nodig zijn om de ecologische- en klimaatcrisis te bedwingen. Mashable gaat in op de vraag hoe wij zijn geloven dat klimaatverandering onze schuld is. (Onderstaand […]

In de media

The potential of a worldwide fossil fuel ad ban

Geplaatst op
Deel deze pagina

“We don’t have time for nudging every consumer to make the right choice. We can’t expect children and adults to be aware of misleading ads all the time,” said Femke Sleegers (Reclame Fossielvrij) in an interview with Amy Westervelt for the podcast Drilled. “So we must open the conversation to strict legal regulations.” In the […]