Het tij keert

Malcolm Harris: Shell & co gebruikt reclame en marketing om “tijd te rekken”

Geplaatst op
Greenwashing Shell: Great Travel Hack
Deel deze pagina

Het gaat Shell alleen maar om Shell, ontdekte schrijver Malcolm Harris die als ‘millennial-expert’ aanschoof bij een ‘scenario-sessie’ met hoge bazen van Shell. De oliemultinational zal alles doen voor winst. Zolang die winst te halen is bij olie en gas, zet de multinational ‘greenwash’ advertenties in om tijd te rekken om zo veel mogelijk fossiele […]

Klimaatontkenning

De “Jomanda’s” van het Klimaat

Geplaatst op
Greenwashing Shell: Great Travel Hack
Deel deze pagina

De onderste steen van het diepgewortelde klimaatscepticisme in ons land komt eindelijk boven. Dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek weten we hoe de klimaatontkenning uit de jaren 90 doorloopt in de klimaatscepsis nu. Shell kwam met een plan om twijfel te zaaien over klimaatwetenschap. Dat plan omarmd en versterkt door bedrijven als Hoogovens, DSM en NAM. Decennia […]

Klimaatontkenning

Shell financierde klimaatontkenner Frits Böttcher

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell initieerde en financierde een invloedrijke klimaatontkenner om twijfel te zaaien over klimaatwetenschap in Nederland. Het doel: CO2-heffingen en andere klimaatmaatregelen voorkomen. Nooit eerder is aangetoond dat Shell klimaatontkenning direct financierde. “Het broeikaseffect is een mythe”, schreef Frits Böttcher (ex-voorzitter WRR, ex-Club van Rome, ex-Shell) begin jaren 90 in tijdschrift De Ingenieur. Hij was tot […]