Media

VPRO Tegenlicht neemt revanche op Shell-greenwashing op publieke omroep

Geplaatst op
Pleidooi voor verbod op reclame
Deel deze pagina

VPRO Tegenlicht Rebellen tegen Reclame portretteert activisten, burgemeesters en juristen die strijden voor een reclameverbod. De voorbeelden komen uit het buitenland. In Nederland knokken wij tegen fossiele reclame die ons gevangen houdt in een wereldbeeld dat draait op kolen, olie en gas. “En [welke reclame] kreeg ik [op de NPO-Player] voordat ik onze eigen Shell-kritische […]

Het tij keert

Wetenschappers: waarschuwing nodig op benzinestations en vliegtickets. Plus verbod op fossiele reclame

Geplaatst op
Een tabakswet voor de fossiele industrie: verbied fossiele reclame en zet een waarschuwing bij verkooppunten
Deel deze pagina

Een waarschuwing op fossiele brandstofproducten moet consumenten bewust maken van de onvermijdelijke schade voor volksgezondheid en klimaat. Dat stellen vijf gezondheidswetenschappers in het internationaal toonaangevende British Medical Journal (BMJ). Ook pleiten ze voor groeiende restricties voor fossiele reclame. Wij voelen ons gesterkt door dit artikel. Het zijn de twee eisen van ons burgerinitiatief: een verbod […]

Luchtvaart

Met CO2-compensatie leefden we nog lang en gelukkig

Geplaatst op
Deel deze pagina

Fossiele bedrijven als Shell, Exxon en KLM willen ons doen geloven dat hun bedrijf op koers ligt met de klimaatdoelen van ‘Parijs’. Dat is een sprookje. Eén verhaallijn in hun sprookje heet CO2-compensatie. Oftewel het waanidee dat consumenten de klimaatschade van hun vlucht of autorit voor een paar euro kunnen afkopen. KLM, Shell, Easyjet. Ze […]

lobby

She’ll – Shell vliegt uit de bocht op Vrouwendag

Geplaatst op
Shell - She will - issue advertisement
Deel deze pagina

Speciaal voor Internationale Vrouwendag op 8 maart 2020 trekt Shell de woorden She and will bij elkaar. Met dit soort ‘issue advertisements’ probeert Shell de ‘social license to operate’ te behouden. Maar niemand trapt daar nog in. Shell kreeg deze fossiele reclame als een boomerang terug. – Nee, dit kan geen filmpje van Shell zijn– […]

Het tij keert

Malcolm Harris: Shell & co gebruikt reclame en marketing om “tijd te rekken”

Geplaatst op
Greenwashing Shell: Great Travel Hack
Deel deze pagina

Het gaat Shell alleen maar om Shell, ontdekte schrijver Malcolm Harris die als ‘millennial-expert’ aanschoof bij een ‘scenario-sessie’ met hoge bazen van Shell. De oliemultinational zal alles doen voor winst. Zolang die winst te halen is bij olie en gas, zet de multinational ‘greenwash’ advertenties in om tijd te rekken om zo veel mogelijk fossiele […]

Klimaatontkenning

De “Jomanda’s” van het Klimaat

Geplaatst op
Greenwashing Shell: Great Travel Hack
Deel deze pagina

De onderste steen van het diepgewortelde klimaatscepticisme in ons land komt eindelijk boven. Dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek weten we hoe de klimaatontkenning uit de jaren 90 doorloopt in de klimaatscepsis nu. Shell kwam met een plan om twijfel te zaaien over klimaatwetenschap. Dat plan omarmd en versterkt door bedrijven als Hoogovens, DSM en NAM. Decennia […]

Klimaatontkenning

Shell financierde klimaatontkenner Frits Böttcher

Geplaatst op
Deel deze pagina

Shell initieerde en financierde een invloedrijke klimaatontkenner om twijfel te zaaien over klimaatwetenschap in Nederland. Het doel: CO2-heffingen en andere klimaatmaatregelen voorkomen. Nooit eerder is aangetoond dat Shell klimaatontkenning direct financierde. “Het broeikaseffect is een mythe”, schreef Frits Böttcher (ex-voorzitter WRR, ex-Club van Rome, ex-Shell) begin jaren 90 in tijdschrift De Ingenieur. Hij was tot […]