MisleidingShell

“NRC, stop met de propaganda van Shell”

Barinem Kiobel - opgehangen vanwege zijn protest tegen Shell
Deel deze pagina

Op sterfdag Ogoni 9 pleit Reclame Fossielvrij voor een stop op branded content van Shell

Amsterdam 10 november 2020 – In een serie herdenkingsacties op de 25e sterfdag van de ‘Ogoni 9′ vraagt Reclame Fossielvrij aan NRC om stil te staan bij het verdienmodel van de krant. In ruil voor geld schrijft NRC branded content met een groene boodschap voor de oliemultinational. Er loopt een rechtszaak tegen Shell vanwege hun rol bij de ophanging van negen Nigerianen die protesteerden tegen Shell.

Op de 25e sterfdag van de Ogoni 9 zijn er overal in Nederland herdenkingsacties voor de mannen die protesteerden tegen Shell in Nigeria. Deze acties, bij elkaar gebracht door de coalitie Shell Must Fall, vinden plaats bij Shell, NAM en bij organisaties die samenwerken met Shell zoals Staatsbosbeheer en het Rijksmuseum Boerhaave.

Branded content voor Shell

Reclame Fossielvrij wil dat NRC stopt met het maken van ‘branded content’ voor Shell. “NRC laat zich door Shell betalen om branded content te schrijven over Shell”, aldus Rosanne Rootert van Reclame Fossielvrij. “In deze nep-artikelen presenteert de oliemultinational zich als welwillend bedrijf en leider in de energietransitie. Maar de Ogoni 9 hebben nog steeds geen gerechtigheid en Shell gaat nog steeds door met het verergeren van schade aan het klimaat en de leefomgeving.”

Verzet tegen Shell in Nigeria

Precies 25 jaar geleden zijn negen Nigerianen opgehangen die zich hadden zich verzet tegen de aanwezigheid van Shell in de Ogoni-regio. Aan Shell wordt een belangrijke rol toegedicht in de arrestatie en het daaropvolgende schijnproces. Op dit moment loopt er in de rechtbank Den Haag nog een rechtszaak van vier weduwes tegen Shell. Een van hen is de weduwe van de opgehangen doctor Barinem Kiobel. “Barinem zou als hij nog geleefd had de typische NRC-lezer zijn geweest: hij was hoogopgeleid en breed geïnteresseerd”, aldus Rootert.

Branded content pal naast echte artikelen over zelfde onderwerp

Reclame Fossielvrij is lovend over de berichtgeving van NRC over klimaatverandering en rechtszaken tegen Shell. Maar pal naast deze online artikelen is vaak branded content van Shell te vinden over hetzelfde onderwerp. Deze reclame-artikelen met een tegenovergestelde boodschap, worden door een speciale afdeling van NRC geschreven en moeten zoveel mogelijk op echte journalistieke artikelen lijken. 

NRC, stop met branded content voor Shell

Reclame Fossielvrij wil dat NRC hiermee stopt. Met de greenwashing-artikelen voor Shell ondermijnt NRC de boodschap in haar eigen artikelen over de klimaatcrisis.Rootert: “NRC weet als geen ander wat de schadelijke rol van Shell is in de wereld. De krant schrijft er immers al decennia over. Om dan willens en wetens Shell te helpen om een misleidende boodschap te verspreiden is onbegrijpelijk.”

Een fake voorbeeld van hoe branded content van Shell eruit had kunnen zien naast een echt journalistiek NRC-artikel over de rechtszaak tegen Shell. Dit fake voorbeeld had zo in NRC kunnen staan. Want precies hetzelfde gebeurt nu bij artikelen over het klimaat. De foto van de NNPC/Shell Cup is echt. Shell sponsort al jaren highschoolvoetbal in Nigeria ‘for a greater tomorrow'.
Een fake voorbeeld van hoe branded content van Shell eruit had kunnen zien naast een echt journalistiek NRC-artikel over de rechtszaak tegen Shell. Dit fake voorbeeld had zo in NRC kunnen staan. Want precies hetzelfde gebeurt nu bij artikelen over het klimaat.
De foto van de NNPC/Shell Cup is echt. Shell sponsort al jaren highschoolvoetbal in Nigeria ‘for a greater tomorrow’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *