Verbied Fossiele Reclame
Deel deze pagina

Steun voor een verbod op fossiele reclame

Comité van Aanbeveling

  • Jan Pronk, ex-minister VROM
  • Hans Stegeman, hoofdeconoom Triodos
  • Marjan Minnesma, directeur Urgenda
  • Derk Loorbach, directeur DRIFT
  • Ruben van der Meer, acteur
  • Maurits Groen, groene ondernemer
  • Kees Klomp, veranderaar Purpose Economy
  • Mark Ooijevaar, wedstrijdschaatser
  • Lucy von Sturmer, reclamemaker
  • Mark Aink, branding & marketing
  • Patrick A. Jansen, wetenschapper
  • Jan Willem Anker, schrijver
  • Cameron Brick, wetenschapper
  • Kim van Sparrentak, europarlementariër
  • Wouter Veening, directeur Institute for Environmental Security

Partners

Steun

Testimonials

Duurzaamheid begint met het beëindigen van alles wat manifest onduurzaam is.

Minder globalisering, minder groei en minder materiële consumptie kunnen ons helpen zowel de klimaatcrisis als de wereldwijde verspreiding van virussen tegen te gaan.

Dit is het moment om te stoppen met investeringen in fossiel en de reclame daarvoor.


Jan Pronk
Ex-minister VROM
Fossiele reclame stimuleert wat we NIET willen.

Dat wil je niet. Stop ermee en laten we werken aan dat wat we wel willen: duurzame energie.











Marjan Minnesma
Directeur Urgenda
De schaatssport is een van de sporten die het meest bedreigd wordt door de klimaatcrisis.
In een klimaatcrisis is het onverantwoord keuzes te stimuleren die het terugdringen van de CO2-uitstoot tegenwerken. Fossiele reclame en sponsoring zorgen voor extra uitstoot.

Effectief beleid is: duurzaam gedrag gewoon en makkelijk maken. En onduurzaamgedrag ongewikkeld. Een verbod op fossiele reclame is daarin een belangrijke stap.
Mark Ooijevaar
Wedstrijdschaatser
Elk extra deeltje CO2 dat in de atmosfeer terecht komt, is er inmiddels een te veel.

Onze zucht naar fossiele brandstoffen is rampzalig voor een enorm deel van het leven op onze planeet.

Reclames voor fossiele brandstoffen moeten dus zo spoedig mogelijk tot het verleden behoren, ze zijn een uiting van hebzucht en barbarij.
Jan-Willem Anker
Schrijver en dichter
We hebben het voor elkaar gekregen dat de tabaksindustrie ons geen mooie praatjes meer mag verkopen.

Nu is het tijd om de greenwashing door de fossiele industrie aan banden te leggen.
Kim van Sparrentak
Europarlementariër GroenLinks
As exposed in the book Merchants of Doubt, the fossil fuel companies are doing tremendous harm to future generations while pretending to be green.

The transition to renewable energy should be accelerated and part of that will be preventing such companies from preserving the harmful status quo by advertising and marketing.
Cameron Brick
Sociaal Psycholoog UvA
For the sake of future generations, we have a responsibility to ban both subsidies for fossil fuel industries and the advertisements of fossil fuel firms from our screens, newspapers and radio waves.

Oil and gas firms threaten the health and wellbeing of everyone on this planet, and collectively we have to stand up and say: now is the time to say no to fossil fuel!
Lucy von Sturmer en Mark Aink
Reclamemakers Creatives for Climate
Fossiele reclame en greenwashing houden verandering tegen en brengt mensen in verwarring.

Daarom steun ik als ondernemer van harte een verbod op fossiele reclame.
Maurits Groen
Ondernemer WAKA WAKA/Kipster
Mijn oudste zoon is vier. Het is anno 2020 ondenkbaar dat hij de Marlboro Man op TV ziet. Sigarettenreclame is verboden.

Het is absurd dat de fossiele industrie nog wel reclame mag maken. Fossiele reclame is in feite adverteren voor de vernietiging van het leven. Een verbod op fossiele reclame is daarom een no-brainer.

Het schept ook ruimte voor duurzame ondernemers op de advertentiemarkt. Dit moet vandaag nog geregeld worden!
Sven Jense
Founder Climate Cleanup