Publieke communicatie van 5 grootste oliebedrijven sterk veranderd sinds oorlog Oekraïne

Sinds de invasie van Oekraïne posten de vijf grote oliemaatschappijen procentueel meer berichten op social media over energiezekerheid en energieonafhankelijkheid in vergelijking met dezelfde periode voor de oorlog. Het aandeel berichten waarin ze de maatschappelijke en economische voordelen van hun bedrijf benadrukten, zoals gendergelijkheid en hun hulp aan goede doelen, daalde juist. 

Dit blijkt uit een studie van zes masterstudenten van de Utrecht Universiteit. In samenwerking met Solid Sustainability Research deden ze onderzoek naar de social media posts sinds februari 2022 van de vijf grote oliebedrijven: Shell, ExxonMobil, BP, TotalEnergies en Chevron. 

Het onderzoek bouwde voort op een eerder dit jaar gepubliceerd rapport van InfluenceMap. “Dit nieuwe onderzoek toont verder aan hoe de olie- en gasindustrie haar PR-strategie voortdurend aanpast om in te spelen op de kwesties van de dag”, aldus Faye Holder van InfluenceMap. “Welke strategie ze ook gebruiken, het einddoel is hetzelfde – ze willen zo lang mogelijk door met olie en gas.” 

Het aantal posts waarin ze duurzaamheid benadrukten (greenwashing), bleef bij de Europese oliebedrijven (Shell, BP en TotalEnergies) op hetzelfde hoge niveau. De Amerikaanse supermajors (ExxonMobil en Chevron) werden tijdens de oorlog wel flink mondiger met groene claims (45% naar 59%). “Dit kan betekenen”, stellen Linda Knoester en Aaron Pereira (Solid Sustainability Research), “dat de Amerikaanse bedrijven reageren op een verschuiving in de publieke perceptie in Noord-Amerika.”

“Dit onderzoek onderstreept opnieuw dat de fossiele industrie hun PR inzet om sympathiek gevonden te worden, niet om te weerspiegelen waar ze eigenlijk mee bezig zijn.” Aldus Charlotte Braat, campaigner van Reclame Fossielvrij, die de studenten een inleiding gaf over greenwashing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.