Stad Hoboken (VS) sleept fossiele industrie voor rechter: ze liegen nog steeds. Nu met greenwashing

Shell advertorial New York Times - exhibit lawsuit Hoboken

Hoboken (New Jersey) klaagt Shell, Exxon, Chevron, BP, ConoccoPhillips en de American Petroleum Institute aan voor de schade die de kuststad ondervindt van klimaatverandering. Greenwashing en reclame waarmee de fossiele industrie misleidt, is onderdeel van de aanklacht. Shells campagne Make The Future (bekend van Generation Discover) is een van de bewijsstukken in de rechtszaak.

De aanklacht van Hoboken bouwt op bewijs dat de fossiele industrie al vijftig jaar weet dat hun product klimaatverandering veroorzaakt en hóe ernstig dat is. Terwijl ze hun eigen boorplatforms ophoogden, hebben ze de feiten over (hun rol in) klimaatverandering actief verborgen van het algemene publiek. En dat doen ze nog steeds, aldus de aanklager. Met greenwashing verhullen ze dat ze op recordtempo doorgaan met het winnen van olie en gas.

“Ze organiseerden massage campagnes om klimaatwetenschap in diskrediet te brengen en ze lanceren nog steeds greenwashingcampagnes waarmee ze bezorgdheid over het klimaat veinzen en valselijk suggereren dat ze volop werken aan duurzame energie.”

Bewijsstuk Shell: Make the Future

Als bewijsstuk voor misleiding anno nu presenteert Hoboken de Sehll-campagne ‘Make the Future’. Uit een evaluatie van Shells marketingbureau blijkt dat millennials door Make The Future Shell als trendsetter zien in energie. De aanklager gebruikt deze evaluatie om aan te tonen dat Shell daarmee jongeren bewust misleidt. 1% ‘capital spending’ aan ‘low carbon’ energie. Make the Future staat in Nederland bekend als ‘Generation Discover’, het kindermarketingfestival van Shell dat na hevige kritiek heeft moeten inpakken.

Bewijsstuk Shell: advertorial New York Times

Ook een advertorial van Shell in de New York Times (zie afbeelding) is een van de bewijsstukken. “Deze advertenties proberen te verhullen dat de investeringen van Shell in duurzame energiebronnen onbeduidend blijven ten opzichte van haar investeringen in fossiele brandstoffen. Tussen 2010 en 2018 besteedde Shell slechts 1% van haar kapitaaluitgaven aan koolstofarme energiebronnen.” Daar zet de aanklacht de uitgaven aan greenwashing tegenover. Jaarlijks besteedt Shell een geschatte 55 miljoen dollar aan ‘climate branding’.

Gevolgen klimaatverandering Hoboken

De kuststad Hoboken, vlak bij New York City, worstelt nu al met (de kosten voor) flinke zeespiegelstijging en superstormen. De stad vindt het niet juist dat de belastingbetaler opdraait voor de kosten van klimaatverandering, terwijl de veroorzaker van het probleem nog steeds miljarden verdient met olie en gas. Het gaat Hoboken niet alleen om infrastructurele kosten, maar ook over dokterskosten.

Hoboken wijst er op dat de zwaarste effecten van klimaatverandering terecht komen bij “gemeenschappen met lage inkomens en gemeenschappen van kleur. We moeten er alles aan doen om deze trend het hoofd te bieden.”

Meer steden slepen fossiele industrie voor rechter

Met deze rechtszaak voegt Hoboken zich bij een lange lijst met steden in de VS die schadevergoeding eisen voor de kosten die hun steden moeten maken door klimaatverandering, terwijl de fossiele industrie hun inwoners al 50 jaar misleidt om te voorkomen dat de overheid restricties oplegt aan hun industrie. Washington DC heeft ook een rechtszaak aangespannen vanwege misleiding en greenwashing.

Uit de aanklacht over greenwashing, misleiding en misinformatie in advertenties

“Even to the present day, Defendants have launched “greenwashing” campaigns that feign concern about climate change and promote nonexistent commitments to sustainable energy. Exxon touts plant-based biofuels as “the future of energy” when biofuels constitute just 0.2% of its refinery capacity; BP advertises “more energy” with “less footprint” while expanding its total oil production; Shell advertises “a path to net-zero emissions” while at the same time planning a 37% increase in oil production in the next decade; Chevron advertises that “it’s time oil companies get behind the development of renewable energy” while at the same time putting just 0.2% of its capital spending toward renewables; and ConocoPhillips announces goals like “[r]educing our GHG emissions” while at the same time remaining “solely focused on our core business of exploring for, developing and producing crude oil and natural gas globally.” These campaigns purposefully conceal Defendants’ extraction, marketing, and sale of fossil fuels at historically unmatched rates and their continued funding of climate disinformation behind closed doors.”

Stop de leugens, teken voor een wet die propaganda van de fossiele industrie verbiedt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.