Het tij keert

Ook Franse NGO’s strijden voor wet die fossiele reclame verbiedt

reclameverbod fossiele industrie autoreclame luchtvaart frankrijk loi evin climat
Deel deze pagina

Greenpeace Frankrijk eist samen met twee NGO’s een reclameverbod voor de fossiele industrie. Het gaat hen om reclame van de luchtvaart, de autoindustrie en de fossiele industrie. Dat is precies waar wij voor strijden in ons burgerinitiatief Verbied Fossiele Reclame. Wij verkennen momenteel de samenwerking met Greenpeace Nederland.

“Als we voor een ecologische transitie gaan, laten we dan consequent zijn,” aldus Clément Sénéchal van Greenpeace Frankrijk. “Laten we stoppen om toe te staan dat de auto-, luchtvaart- en fossiele brandstofindustrie miljarden investeert om de klimaatcrisis te verergeren.”

Vervuiling van klimaat en brein

De drie NGO’s (Greenpeace Frankrijk, het Climate Action Network en Resistance to Advertising Aggression) roepen de Franse overheid om een ‘loi évin climat’ te maken. Daarmee verwijzen ze naar een Franse wet uit 1991 waarin reclame voor tabak en alcohol aan strikte banden werd gelegd. Ze lanceerden hun campagne met een actie waarin ze fossiele reclames overplakten met de mededeling: “Deze advertentie vervuilt onze planeet en ons brein”.

€ 5,1 miljard aan fossiele reclame in Frankrijk per jaar

De NGO’s signaleren in een rapport dat de investeringen in reclame en communicatie in de automobiel-, lucht- en fossiele brandstofsector in Frankrijk in 2019 worden geschat op meer dan € 5,1 miljard (waarvan € 4,3 miljard voor de auto alleen). “Dit toont hoe groot de invloed is van deze merken”, schrijven ze in een persbericht.

Verbod op reclame door fossiele industrie

De drie NGO’s eisen een verbod op reclame door de fossiele industrie en bedrijven die fossiele brandstof winnen, produceren en distribueren. Plus een verbod op reclame voor alle motorvoertuigen op fossiele brandstof in de lucht, op de weg en in de zee. Ze maken een uitzondering voor plaatselijk openbaar vervoer. 

65% Fransen vóór reclameverbod klimaatschadelijke bedrijven

Het voorstel van de drie NGO’s kan wel eens in vruchtbare bodem vallen. Volgens een opiniepeiling in opdracht van Greenpeace is 65% van de Fransen vóór een reclameverbod voor merken die bijdragen aan klimaatverandering. Eerder deze week stelde een burgerraad een wet voor die reclame voor SUV’s verbiedt.

Krom

Sénéchal vindt het krom om burgers te vragen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen, “terwijl de industrie bakken met geld inzet om hen van het tegendeel te overtuigen.” Hij vindt ook dat de overheid burgers geen CO2-belasting kan opleggen, “terwijl burgers aangemoedigd worden om massaal goederen en diensten te consumeren die tot ecocide en klimatocide leiden.” 

“De Franse regering voert een tweestrijdig, ambivalent beleid. Daarmee handhaven ze de status quo. Helaas is klimaatverandering geen fictie: het is een feit en heeft reeds ontelbare slachtoffers gemaakt.”

Clément Sénéchal van Greenpeace Frankrijk

(Dit bericht is gebaseerd op een Franse tekst in RSE Magazine)

Deel deze pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *