lobbyLuchtvaartMisleidingmvoShellWall of Shame

Schone oproep van vieze bedrijven is vorm van reclame die verboden moet worden

Wast nóg groener. Verbod op Fossiele Reclame

De oproep van vieze multinationals om corona-geld schoon te investeren is een gevaarlijke afleidingsmanoeuvre. Het dient juist om streng klimaatbeleid tegen te houden, waarschuwt Reclame Fossielvrij. “De tabaksindustrie mag ook geen les meer geven op scholen over gezondheid omdat het schadelijke marketing is. Het is tijd dat we de fossiele industrie hetzelfde behandelen.”

Reclame Fossielvrij/ Burgerinitiatief Verbied Fossiele Reclame reageert in statement met oa Milieudefensie, Both Ends en DeGoedeZaak op de greenwashing. “Shell en KLM doen met de oproep aan het kabinet net alsof de klimaatstrijd bij hen in goede handen is, maar niets is minder waar”, zegt Reclame Fossielvrij. “Zo’n oproep maakt mensen blind voor het feit dat vervuilers als Shell en KLM onverminderd doorgaan met het verergeren van de problemen. Dat is precies wat ze willen.”

MVO ondersteunt lobby tegen klimaatbeleid

Met maatschappelijk verantwoord ondernemen presenteren fossiele bedrijven zich als partner van de overheid in de klimaatstrijd. Zo voorkomen ze dat politici hen zien voor wat ze werkelijk zijn: de veroorzakers en verergeraars van het probleem dat bestreden moet worden. “Zolang de overheid bedrijven als KLM en Shell als meewerkende partners ziet, zal de overheid strenge milieu- en klimaatmaatregelen in de kast laten liggen.”

MVO van tabaksindustrie is verboden

De World Health Organization heeft alle mvo-activiteiten door de tabaksindustrie verboden. De WHO noemt mvo een marketing- en PR-strategie die bedoeld is om:

a) z’n imago los te koppelen van de dodelijke aard van z’n product of
b) anti-tabaksbeleid te belemmeren.

Verbied ook mvo van de fossiele industrie

De fossiele industrie strooit ons al meer dan dertig jaar zand in de ogen over klimaatverandering. Eerst door klimaatwetenschap te ontkennen. Nu met marketing en mvo waarin ze zich presenteren in een vals groen jasje.

Het is hoog tijd voor een verbod op fossiele reclame. Strijdt mee en teken ook!

Het is al kantje boord voor het klimaat, laat fossiele misleiding niet de druppel zijn.

Lees ook Corona-marketing: KLM en Shell paaien in ruil voor steun

Lees het hele statement van de ‘Dutch Sustainable Growth Coalition’

Een gedachte over “Schone oproep van vieze bedrijven is vorm van reclame die verboden moet worden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *