Trouw plaatst advertentie die klimaatverandering verder opjaagt

Trouw plaatste het afgelopen weekend een grote advertentie waarin vliegvakantiebedrijf Corendon z’n middelvinger opsteekt naar iedereen die zich inspant voor het Klimaatakkoord van Parijs. Reden voor ons om Trouw te schrijven. We zijn benieuwd of de brief geplaatst wordt!

“Hoe heter… hoe beter!” De achterpagina van Trouw wakkerde dit weekend de opwarming van de aarde nog eens extra aan. Midden in de hittegolf, tijdens de heetste 9 augustus ooit, bood Corendon in een paginagrote advertentie ‘temperatuurkorting’ op vliegvakanties. Hoe hoger het kwik, hoe meer korting. Dat is natuurlijk ironisch, aangezien vliegvakanties de temperatuur verder opjagen. 

Corendon knijpt uit eigenbelang een oogje dicht en doet net alsof klimaatverandering niet bestaat. Maar datzelfde doet Trouw. Trouw heeft misschien wel als de eerste krant in Nederland het thema ‘klimaat’ serieus genomen. Maar met advertenties die lezers verleiden om te vliegen draagt Trouw niet bij aan de oplossing, maar aan het probleem.

Iedereen moet ‘om’ in de klimaattransitie. Voor Trouw betekent dat ook: haar advertenties fossielvrij maken. Geen reclames meer voor vliegreizen, SUVs en de fossiele industrie.

Als het verkeerd is om het klimaat te verknallen, is het ook verkeerd om daarvoor te adverteren.

Teken nu voor een wet die reclame verbiedt die de temperatuur nog verder opjaagt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.