Kranten als Trouw en NRC schrijven goede en urgente artikelen over ernst en oorzaak van klimaatontwrichting. Maar grote kans dat er naast reclames staan die klimaatontwrichting erger maken: reclames van de fossiele industrie, reclames voor vliegreizen, cruisereizen en vervuilende auto’s.
Waarom moeten kranten stoppen met fossiele reclames?
Kranten hebben een grote verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis. Hun informerende artikelen bereiken vele lezers en dragen bij aan kennis en gevoelde urgentie. Maar ook hun fossiele reclames hebben een groot bereik. Die reclames misleiden over de oorzaak, de schade en de urgentie. Of ze verleiden lezers om méér olie en gas te verbruiken.
- Fossiele reclames zorgen voor een groei van broeikasgassen
- Fossiele reclames zorgen dat fossiel vervoer en de fossiele industrie normaal blijven. Massale gedragsverandering blijft mede daardoor uit.
- Fossiele reclames beïnvloeden de manier waarop de politiek de klimaatcrisis aanpakt.
- Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat fossiele reclames het positieve effect van klimaatartikelen ondermijnen.
Kunnen kranten stoppen met fossiele reclames?
Ja, dat kan. Een onlosmakelijk onderdeel van de klimaattransitie is ook om het verdienmodel fossielvrij te maken. Uitgevers van kranten zoals Mediahuis en DPG Media zijn multinationals en maken honderden miljoenen winst per jaar. Ze kunnen een risico dragen. Bovendien, kranten hebben ook het verbod op tabaksreclame overleefd. Kranten in het Verenigd Koninkrijk en Zweden die stopten met fossiele reclame kregen meer donaties en abonnees, waardoor ze er niet op achteruit gingen.
Wat kan ik nog meer doen dan de petitie ondertekenen?
- Ben je een lezer?
Schrijf je krant over fossiele reclames en stuur een cc naar de uitgever. Taggen op je socials kan ook natuurlijk. - Ben je een journalist?
Schrijf erover en spreek je hoofdredactie erop aan. Bundel je krachten met andere journalisten en zeg dat je niet langer betaald wilt worden met geld dat klimaatontwrichting verergert. Fossiele reclames hebben een negatief effect op jullie artikelen, blijkt uit onderzoek. - Zit je in de hoofdredactie?
Spreek je uitgever er op aan. Het is jouw krant. Fossiele reclames beïnvloeden de effectiviteit van jouw krant. - Ben je een aandeelhouder van de uitgever?
Dan heb je veel invloed op de koers van de uitgever.
Welke kranten zijn al gestopt met fossiele reclame?
- Le Monde (Frankrijk) bouwt fossiele reclame af
- Vox Media (USA, bereik 95 miljoen mensen wereldwijd) is gestopt met reclame voor de fossiele industrie
- The Guardian (UK) is gestopt met reclame voor de fossiele industrie
- Dagens Nyheter (Zweden), liberale krant ala NRC, beperkt fossiele reclame en weert deze reclame van de premium spots.
- RTBF (België) is een publieke omroep die reclame voor benzine en diesel verbiedt
- Dagens ETC (Zweden) was de 1e krant ter wereld die reclame verbood voor de fossiele industrie, vliegreizen en auto’s.
Kranten en fossiele reclame in de media
Mediastorm, omroep Human
Zondag 10 september 2023
Greenwashing en branded content ten tijde van klimaatontwrichting. Waarom doet NRC dat nog? Met: Melle Garschagen (NRC), Ward Wijndelts (Vrij Nederland) en Femke Sleegers (Reclame Fossielvrij).
POM Community – 22 september 2023
Waarom plaatsen kranten nog steeds fossiele reclames die klimaatontwrichting erger maken én die het effect van hun klimaatjournalistiek ondermijnen? Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth in gesprek met Femke.
Trouw
27 november 2021
Hoofdredacteur Cees van der Laan wil dat Trouw stopt met “reclames van olieboeren en de ‘kiloknallers’ van het vakantievervoer”. Dat
schrijft hij afgelopen zaterdag in de brief van de hoofdredactie.
Radio-debat Dit is de Dag (Radio 1, EO, 5 oktober 2023)
Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan, ex-DPG Media Willem-Albert Bol en Femke Sleegers (Reclame Fossielvrij) spreken over wanneer DPG Media Trouw verlost van fossiele reclame.
Overige pers
- Stop met fossiele reclames in Trouw, 5 oktober 2023, Trouw
- Oproep aan de uitgever: stop met fossiele reclames in Trouw, 5 oktober 2023 Villa Media
- Het Mediaforum, 5 oktober 2023, NPO Radio 1