Het tij keert

Zes politieke partijen willen een verbod op fossiele reclame

Deel deze pagina

Vandaag stemden de leden van de ChristenUnie voor een verbod op fossiele reclame in hun verkiezingsprogramma. Met deze beslissing van de regeringspartij zijn er maar liefst 5 politieke partijen die pleiten voor een verbod op klimaatschadelijke reclame. Dat is ongekend.

In 30 jaar klimaatbeleid passeerden allerlei maatregelen de revue. Maar nooit waagden politici in binnen- of buitenland zich aan een verbod op reclame die de klimaatontwrichting verergert. Het gaat om reclame voor de fossiele industrie, vliegreizen en SUV’s. Voor de verkiezingen van 17 maart 2021, pleiten behalve de ChristenUnie ook de PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, BIJ1 en NIDA voor zo’n verbod.

Bekende weerman

Voor ChristenUnie diende de bekende weerman en klimaatexpert Reinier van den Berg het amendement in. “Een reclameverbod zie ik als een kantelpunt. Bij tabak veranderde zo’n verbod de publieke opinie over roken compleet. Dat effect verwacht ik ook van een wet die fossiele reclame verbiedt. Het is al zo moeilijk om de doelen van het Parijs-akkoord te halen. Waarom zouden we toestaan dat reclame en marketing de klimaatproblemen erger maken?”

PvdA, GL, PvdD en BIJ1

Partij voor de Dieren, BIJ1 en NIDA namen een verbod op fossiele reclame direct op in hun verkiezingsprogramma’s. Bij GroenLinks en PvdA stemden de leden na een positief advies van hun bestuur vóór een amendement om klimaatschadelijke reclame te verbieden. Bij ChristenUnie onthield het bestuur zich van een advies en legde het amendement voor aan het congres. Dat stemde vandaag met een ruime meerderheid voor: 73%.

Logische maatregel

Een reclameverbod is een logische maatregel voor de vijf partijen. Fossiele reclames zetten aan tot meer brandstofgebruik en gaan daarmee rechtstreeks in tegen de doelen voor klimaat en schone lucht van de partijen. Alle reclames van de fossiele bedrijven vallen onder het verbod, ook de zogenoemde greenwashing-reclames. Zij gebruiken deze reclames om een positief beeld van zichzelf neer te zetten. Daarmee willen ze de publieke opinie en politieke beslissingen beïnvloeden. Fossiele bedrijven investeren hooguit een paar procent in fossiele brandstof. De rest van hun businessmodel is fossiel.

Internationaal

Ook in andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en België, pleiten politieke partijen voor een wettelijk verbod op fossiele reclame. Zij beperken zich echter tot reclame voor SUV’s.

Ook steden willen fossiele reclame weren

In december liet de gemeenteraad van Amsterdam als eerste stad in de wereld weten dat het fossiele reclame wil weren. Een tweet van Greta Thunberg zorgde vervolgens voor een wereldwijde golf van burgers die hun overheden vroegen om zo’n verbod. 

De vice-burgemeester van Stockholm heeft aangegeven de tweede hoofdstad te willen worden die fossiele reclames verbiedt. In Nederland willen politieke partijen in Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Zwolle en Nijmegen fossiele reclame uit het straatbeeld weren. Een landelijk wettelijk verbod zou lokaal beleid overbodig maken.


Edit: dit bericht is op 15 februari aangevuld met NIDA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *