Wat: Rookgordijn door vergrootglas op groene ‘ambities’
Fossiele multinationals zoals Shell, Exxon en BP bestaan voor 99% uit olie en gas. Maar in hun reclame, marketing en PR doen ze net alsof ze de leiding nemen in de energietransitie: dat is greenwashing. Ook verleggen ze de schuld voor het klimaatprobleem naar consumenten. Met sponsoring van onderwijs, cultuur, sport en natuur, presenteren ze zich als maatschappelijk bedrijf. Ze zoeken aansluiting bij nationale waarden.
Effect: Tempo en koers klimaatbeleid bepalen om markt te beschermen
Dankzij het rookgordijn van misleidende reclame, houdt de fossiele industrie invloed op de politiek. Zo kunnen Shell, Exxon en BP tempo en koers van klimaatbeleid naar hun hand zetten. Zo pleit de fossiele industrie voor een ‘realistische’ (lees trage) transitie met keuzes die winst opleveren voor de fossiele industrie: aardgas, restwarmte, CCS en in stand houden van de fossiele subsidies t.w.v. € 7.6 miljard per jaar in Nederland.