Greenwashing en fossiele reclame misleidt, verleidt en zaait twijfel. Allemaal met het doel om de olie- en gasmarkt van fossiele bedrijven te beschermen en te vergroten. Met reclame en marketing die is gericht op kinderen, op sport en cultuur, willen fossiele bedrijven hun toekomstige markt zeker stellen.
Verbied fossiele reclame; een kwestie van gezond verstand
Wat: Rookgordijn door vergrootglas op groene ‘ambities’ Fossiele multinationals zoals Shell, Exxon en BP bestaan voor 99% uit olie en gas. Maar in hun reclame, marketing en PR doen ze net alsof ze de leiding nemen in de energietransitie: dat is greenwashing. Ook verleggen ze de schuld voor het klimaatprobleem naar consumenten. Met sponsoring van onderwijs, cultuur, sport en natuur, presenteren ze zich als maatschappelijk bedrijf.Ze zoeken aansluiting bij nationale waarden.
Effect: Tempo en koers klimaatbeleid bepalen om markt te beschermen Dankzij het rookgordijn van misleidende reclame, houdt de fossiele industrie invloed op de politiek. Zo kunnen Shell, Exxon en BP tempo en koers van klimaatbeleid naar hun hand zetten. Zo pleit de fossiele industrie voor een ‘realistische’ (lees trage) transitie met keuzes die winst opleveren voor de fossiele industrie: aardgas, restwarmte, CCS en in stand houden van de fossiele subsidies t.w.v. € 7.6 miljard per jaar in Nederland.
Fossiele reclame zaait twijfel
Wat: ontkrachten van journalistieke artikelen over klimaat Naast een artikel over de bosbranden van Australië staat een advertentie voor verre vliegreis. Naast een kritisch artikel over Shell, staan advertorials van Shell met een tegenovergestelde boodschap: greenwashing.
Effect: verwarring en verlamming Dubbele boodschappen brengen de lezer in verwarring. Verwarring maakt passief. Mensen die denken dat Shell echt bezig is met de transitie, zullen niet de behoefte voelen om zelf actief te worden voor het klimaat. Of om de regering aan te sporen om fossiele multinationals aan banden te leggen.
Fossiele reclame verleidt
Wat: dagelijkse aanbiedingen Dagelijks worden we verleid met aanbiedingen en topdeals voor vliegreizen en benzineauto’s. Ondertussen groeit de luchtvaart jaarlijks met 5% en is een op de drie verkochte auto’s een SUV.
Effect: normaliseren fossiele brandstof en opdrijven vraag Advertenties drijven de vraag op naar fossiele brandstof. Bovendien houdt de kracht van herhaling fossiele producten en diensten normaal. Daardoor blijven we duurzame keuzes uitstellen. we versneld afscheid moeten nemen van fossiele brandstof.