Een waarschuwing op fossiele brandstofproducten moet consumenten bewust maken van de onvermijdelijke schade voor volksgezondheid en klimaat. Dat stellen vijf gezondheidswetenschappers in het internationaal toonaangevende British Medical Journal (BMJ). Ook pleiten ze voor groeiende restricties voor fossiele reclame. Wij voelen ons gesterkt door dit artikel. Het zijn de twee eisen van ons burgerinitiatief: een verbod op fossiele reclame en een waarschuwing op verkooppunten.
Voeg nu jouw naam toe onder ons burgerinitiatief
Door vervuiling en klimaatverandering heeft de fossiele industrie jaarlijks 3,5 miljoen doden op z’n geweten. De gezondheidswetenschappers schrijven in de BMJ dat het huidige klimaatbeleid niet genoeg doet om die urgentie duidelijk te maken aan de samenleving.
Stigma voor fossiele brandstof
Ze vinden dat de fossiele industrie op dezelfde manier behandeld moet worden als de tabaksindustrie. Mede door de waarschuwingen op pakjes heeft roken een stigma gekregen. Dat heeft het aantal (nieuwe jonge) rokers succesvol teruggedrongen. Waarschuwingslabels op fossiele brandstofproducten moeten de indirecte gevolgen van fossiele brandstof naar het hier en nu brengen. De auteurs noemen als voorbeeld een waarschuwing op de benzinepomp, energierekening en het vliegticket.
Desinformatie van de fossiele industrie
Het artikel in British Medical Journal stelt dat organisaties met belangen in de oude, fossiele economie nog steeds misinformatie verspreiden over klimaatwetenschap. Daardoor komt hernieuwbare energie niet snel genoeg van de grond. Een verbod op advertenties moet het fossiele bedrijven onmogelijk maken om nog langer misleidende boodschappen te verspreiden. De wetenschappers wijzen met name op valse claims van fossiele bedrijven over duurzame investeringen terwijl dat maar een klein deel is van hun portfolio (greenwashing).
The British Medical Journal besloot eerder al om geen advertenties van de fossiele industrie te plaatsen. Ook weigeren ze publicaties over wetenschap die is gesponsord door de fossiele industrie.
Teken nu ons burgerinitiatief
Part of the shift in attitudes towards tobacco use was a result of increasing stigma around smoking. It is now generally viewed as antisocial. At the same time, the cost of smoking significantly increased, TV cigarette commercials were banned, and television and film dramas were discouraged from associating smoking with sophistication and sexual allure.
To address fossil fuel use additional policies could include increasing restrictions on advertising by fossil fuel companies, particularly to prevent misleading claims about investments in renewable energy when these represent a minority of their portfolio.
British Medical Journal
- Bekijk voorbeelden van fossiele reclame en wetenschappelijke analyses over de schade van fossiele marketing.
Een gedachte over “Wetenschappers: waarschuwing nodig op benzinestations en vliegtickets. Plus verbod op fossiele reclame”
laten we het nu eens ethisch verantwoord regelen, in harmonie met het hele aardse bestaan. dat zou mooi zijn, dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.