Afgelopen weken organiseerden we met vrijwilligers door het hele land ‘cover up’ acties. Met een wit vel over een reclamebord vroegen we voorbijgangers: ‘Wat zou jij hier willen zien in plaats van reclame?’ Creatieve reacties, tekeningen en interessante gesprekken over de openbare ruimte volgden. Ook haalden we een paar honderd handtekeningen op voor het European Citizens Initiative voor een verbod op fossiele reclame en sponsoring.
In Castricum, Nijmegen, Amersfoort, Delft, Leeuwarden, Leiden en Den Haag stonden we afgelopen weken op straat. Veel voorbijgangers hadden nog nooit nagedacht over de ruimte die grote bedrijven kunnen kopen in onze openbare ruimte. Moeten we hier nog wel fossiele bedrijven toelaten, bekend om hun misleiding en promotie van uitstoot?
Internationale actieweek
Ook Greenpeace NL en groepen in andere landen organiseerden acties om een laatste push te geven aan het European Citizens Initiative. 4 oktober verloopt namelijk de termijn om 1 miljoen handtekeningen te verzamelen en zo het voorstel op de agenda van de Europese Commissie te zetten. Heb jij nog niet getekend? Teken dan nog snel!
Media over de cover up acties
- ‘Wat wil jij hier zien in plaats van reclame?’ Actiegroep Reclame Fossielvrij zamelt handtekeningen in (Haarlems Dagblad en Noord-Hollands Dagblad)
- ‘Wat zou jij hier liever zien?’ – Ludieke actie over reclame in de openbare ruimte (Amersfoorts Dagblad)
- Gaat fossiele brandstoffenreclame de Marlboro Man achterna? (Leids Nieuwsblad en Schuurman1942.nl)
- Ludieke actie tegen reclame in de publieke ruimte (Zoetermeers Dagblad en Dagblad 070)