Wereldprimeur: Den Haag eerste stad die fossiele reclame weert via lokale wet

Den Haag verbiedt Fossiele Reclame via de lokale wet

Den Haag is de eerste stad ter wereld die fossiele reclame via de lokale wet verbiedt. De gemeenteraad stemde vandaag voor het initiatiefvoorstel van de Haagse Partij voor de Dieren dat dit verbod regelt. Leonie Gerritsen (PvdD): ‘Den Haag wordt de eerste stad ter wereld die fossiele reclame echt verbiedt. Dit is een belangrijk signaal dat de regeringsstad afgeeft: we moeten af van onze fossiele verslaving.’

Het verbod treedt in werking op 1 januari 2025 en geldt voor reclame voor fossiele producten en diensten zoals vliegvakanties, cruisevakanties, benzineauto’s en gasaanbieders. Over vier maanden zijn deze reclames verdwenen uit de publieke ruimte van Den Haag. Leonie Gerritsen (PvdD): “Den Haag wil in 2030 klimaatneutraal zijn. Dan past het niet om nog reclame toe te staan voor producten van de fossiele industrie. Gelukkig ziet de gemeenteraad dit nu ook in.” 

Lef

Ook Reclame Fossielvrij is verheugd. “Den Haag toont het lef dat nodig is om de klimaatcrisis aan te pakken. Als je af wilt van fossiele brandstoffen, dan stop je met reclames die fossiele brandstofgebruik promoten”, aldus Femke Sleegers. Ze denkt dat vele steden het voorbeeld van Den Haag volgen. “Den Haag laat hiermee zien dat het kan via de lokale wet. Deze beslissing kan wereldwijd een sneeuwbaleffect teweegbrengen.” 

Eerdere pogingen

Den Haag deed al eerder pogingen om fossiele reclame te weren. Eerst tevergeefs met een beroep op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van reclame-exploitanten. En in 2022 probeerde PvdD ook al fossiele reclame te weren via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), de lokale wet. Gemeente Zwolle is nog bezig met een voorstel om het verbod op fossiele reclame via de APV te regelen. Nadat het Zwolse college op een aangenomen motie liet weten het verbod niet in te willen voeren, is de gemeenteraad weer aan zet. Tilburg zet ook stappen naar een APV-wijziging.

Andere steden die fossiele reclame uit de publieke ruimte willen weren, regelen dat via contracten of vrijwillige afspraken met exploitanten. Gerritsen: “Het nadeel daarvan is dat het met een beetje pech wel acht jaar kan duren voordat alle fossiele reclame uit de stad is verdwenen. Met ons voorstel zijn ze volgend jaar verdwenen, een duidelijk signaal aan de stad en de bedrijven.”   

Guterres
Secretaris-Generaal van de Verenigde Naties António Guterres riep in juni 2024 op tot een wereldwijd verbod op fossiele reclame.

Media over het Haagse verbod
The Hague becomes world’s first city to sign into law ban on fossil fuel ads (Financial Times)
The Hague Is World’s First City to Ban Oil and Air Travel Ads (Bloomberg)
The Hague becomes world’s first city to ban fossil fuel-related ads (The Guardian)
Wereldprimeur: Den Haag komt met verbod op reclames voor vliegreizen en benzineauto’s (AD)
Geen posters met vliegreizen en benzineauto’s: Den Haag eerste stad die fossiele reclames verbiedt (Den Haag FM)
Reclames voor verre vakanties en auto’s worden verboden in Den Haag: ‘Een wereldprimeur’ (Omroep West)

Insprekers bij de Haagse gemeenteraad (12 september 2024) over het verbod op fossiele reclame


De ernst van luchtvervuiling zag ik voor het eerst tijdens mijn opleiding tot arts. In de snijzaal bestudeerden we longweefsel. De longen die voor mij lagen, waren niet mooi roze, maar ronduit zwart. Rokerslongen, dacht ik. Maar dit bleek onjuist. Deze persoon had nooit gerookt, maar wel zijn hele leven aan de rand van de snelweg gewoond.

Hoe kan je verwachten van burgers om bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering, terwijl zij op straat continu worden verleid door reclames voor vervuilende activiteiten, zoals vliegdealtjes naar Spanje of voor het rijden van een SUV? Reclames waar zij niet om hebben gevraagd, maar die wel onbewust ons gedrag en cultuur beïnvloeden.

Bij de tramhalte voor mijn huis zie ik beelden van exotische stranden en zonsondergangen die oproepen tot verre vliegreizen. Onderweg naar het stadhuis zie ik billboards met grote, vervuilende auto’s. Waar je ook bent in Den Haag, je ontkomt niet aan de talloze reclames.

Het zijn reclame’s die in strijd zijn met onze doelstellingen om het autoverkeer en de vervuiling in de stad te verminderen. Onze inwoners worden zo juist aangespoord om de lucht nog verder te vervuilen en de klimaatverandering te versnellen.
Hester Vos
Klimaatburgemeester Den Haag & ambtenaar ministerie van VWS
Tweet

Wat mij zorgen baart, in de straat waar ik woon, kan ik vaak met mijn fiets niet meer tussen de geparkeerde auto’s door om bij mijn voordeur te komen. Terwijl we weten dat we juist moeten minderen, worden die SUVs, de meest vervuilende auto’s, steeds groter en populairder. Dit laat zien hoe sterk de invloed van reclame is op ons gedrag en op onze cultuur.

Fossiele reclame draagt bij aan een cultuur waarin vervuiling en uitputting van de schepping normaal worden gevonden. Maar dat is niet wat we nodig hebben. Wat we nodig hebben, is een cultuur waarin zorg voor de aarde en voor elkaar centraal staan.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.