Anuna de Wever tijdens een klimaatmars in Brussel van Fridays for Future. Op achtergrond lobby-reclame van Total.

Reclame Fossielvrij lanceert campagne in Brussel met brede steun vanuit de stad

Brussel, het politieke hart van Europa, kan en moet het voortouw nemen om fossiele reclame te verbieden. Anuna de Wever (Reclame Fossielvrij) eist samen met Brusselse inwoners een totaalverbod op fossiele reclame. Het gaat om reclame en sponsoring door de fossiele industrie en reclames voor vliegen, cruises en vervuilende auto’s.

Wil jij je ook aansluiten?

Deze organisaties roepen al op tot een verbod op fossiele reclames in Brussel!

Waarom juist fossiele reclames uit Brussel?

Brussel is de hoofdstad van de EU. Er zijn belangrijke Europese instellingen gevestigd. En juist Brussel wordt dagelijks overspoeld met misleidende fossiele reclames. Zowel in de openbare ruimte als op websites voor de EU-politici. Deze reclames heten ook wel lobby-reclame en zijn erop gericht het beleid in de EU te beïnvloeden. Volgens onderzoek maken fossiele bedrijven vooral veel reclame rond belangrijke politieke beslismomenten.

Onze openbare ruimte mag geen vrij spel blijven voor de fossiele industrie!
Brussel is niet alleen het politieke centrum van Europa; het is een levendige, multiculturele stad die voorop staat in de wereldwijde discussies over klimaatbeleid. En dus ook een voorbeeldrol heeft. Door onze campagne hier te lanceren, zenden we een krachtige boodschap uit dat verandering mogelijk en noodzakelijk is. Het streven van deze stad om fossielvrij te worden, kan anderen inspireren, door het effect van collectieve actie en beleidswijzigingen te tonen.

Facts over lobbyreclame

1. De fossiele industrie adverteert vooral rond belangrijke politieke beslismomenten
Wetenschappers onderzochten wanneer Big Oil groots adverteerde. Tussen 1986-2015 gaven Shell, Total, Exxon, BP en Chevron vooral geld uit aan grote reclamecampagnes rond belangrijke politieke beslismomenten
en als ze slecht in het nieuws zijn.

Lees meer over het onderzoek van Brown University

2. Fossiele reclame door Big Oil stuurt beleid
Reclame door Big Oil (‘marketplace advocacy’) dient om de olie- en gasmarkt te beschermen door:
– steun van het publiek te behouden
– beleid te bevorderen dat gunstig is voor fossiele bedrijven (bv: gas, waterstof en zich als leider opstellen in de transitie zodat de overheid zich terughoudend op stelt).

Lees meer over het onderzoek van Elon University

3. Greenwashing heeft helaas effect

Greenwashing-advertenties kunnen al binnen 30 seconden zorgen dat mensen positiever denken over het milieugedrag van fossiele bedrijven dan gerechtvaardigd is. Als mensen geconfronteerd worden met de ware cijfers, blijven ze een positief beeld hebben.

Lees meer over het onderzoek van New York State University

4. Fossiele bedrijven zijn anno 2024 nog steeds volop verkeerd bezig

Anno 2024 opereert nog geen enkel fossiel bedrijf in lijn met het verdrag van Parijs. Stuk voor stuk zorgen hun plannen voor een opwarming die ver boven de gevaarlijke 1,5 of 2 graden reikt. Met greenwashing proberen ze dit te verdoezelen.

Lees meer over het onderzoek van Carbon Tracker

Wat speelt er al rond fossiele reclames in België?

Help je mee met Brussel Reclame Fossielvrij?
  • Teken het Manifest: voeg je naam toe aan de groeiende lijst van individuen en organisaties die oproepen tot een verbod op fossiele reclame in Brussel.
  • Verspreid deze campagne in je netwerk, en zorg er mee voor dat organisaties en bewegingen vanuit alle hoeken zich kunnen aansluiten bij onze eis!
Campaigner: Brusselse Anuna de Wever

Heb je vragen of wil je meehelpen met onze campagne? Stuur mij een e-mail op anuna @ reclamefossielvrij.nl.

Voor veelgestelde vragen kun je ook op onze website terecht!

Fossiele reclame van Emirates Airlines in treinstation in Brussel