Het tij keert

Baanbrekende publicatie TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten

Geplaatst op
Deel deze pagina

Voor een dalende vraag naar vliegreizen en andere klimaatbelastende producten, is het nodig om reclame te beperken. Dat stelt TNO in een nieuwe en baanbrekende verkenning over consumptieverandering om klimaatontwrichting tegen te gaan. Het is de eerste keer dat TNO hierover publiceert. GroenLinks heeft minister Jetten om een kabinetsreactie gevraagd. Die reactie komt uiterlijk na […]

Het tij keert

Nieuwe toezegging Jetten: nu écht advies gedragsexperts over verbod fossiele reclame

Geplaatst op
Deel deze pagina

Minister Jetten gaat opnieuw – en dit keer serieus – aan gedragsexperts vragen hoe een verbod op fossiele reclame kan bijdragen aan gedragsverandering om de klimaatdoelen te halen.  Minister Jetten deed de toezegging in een debat in de commissie EZK in de Tweede Kamer op 15 februari 2023. De minister heeft toegezegd om in volgende […]

Deceptive advertising

Patriotic and pragmatic: how oil companies want to be seen in an uncertain Europe

Geplaatst op
Deel deze pagina

A recent study by Solid Sustainability Research and master students from Utrecht University found that, following the Russian invasion of Ukraine in 2022, European oil and gas companies exploit narratives around “energy security” and “energy independence” on social media to justify their value to the public. An investigation by Fossil Free Politics into lobbying activities […]

Het tij keert

Provincie Noord-Holland weert reclames voor fossiel, vlees en vis uit bushokjes

Geplaatst op
Deel deze pagina

De Provinciale Staten van Noord-Holland hebben besloten dat ze voortaan geen ruimte meer willen bieden aan fossiele reclames en vlees- en visreclames. Dit betekent dat deze reclames niet meer te zien mogen zijn in de eigen 525 bushokjes. Door het aannemen van de motie van PvdA en GroenLinks is Noord-Holland de eerste provincie die klimaatschadelijke reclames weert, nadat meerdere steden hiertoe al besloten. Het is voor het eerst dat er in een motie reclames voor vis worden geweerd.

Actie

Ban Fossil Ads Conference: 3-5 March, Amsterdam

Geplaatst op
Deel deze pagina

Reclame Fossielvrij, The Subvertisers’ International, Adfree Cities, Résistance à l’Agression Publicitaire (RAP), Brandalism, Badvertising and Greenpeace are organising a gathering of grassroots groups fighting to Ban Fossil Ads in Europe! If you’re a longstanding anti-advertising campaigner, or new to this wonderful world, come along and get in touch. SKILLSHARE – INSPIRE – STRATEGISE We invite all […]

Misleiding

Publieke communicatie van 5 grootste oliebedrijven sterk veranderd sinds oorlog Oekraïne

Geplaatst op
Deel deze pagina

Sinds de invasie van Oekraïne posten de vijf grote oliemaatschappijen procentueel meer berichten op social media over energiezekerheid en energieonafhankelijkheid in vergelijking met dezelfde periode voor de oorlog. Het aandeel berichten waarin ze de maatschappelijke en economische voordelen van hun bedrijf benadrukten, zoals gendergelijkheid en hun hulp aan goede doelen, daalde juist.  Dit blijkt uit […]