Het tij keert

Europarlementariër lanceert campagne voor een verbod op fossiele reclame

Geplaatst op
Deel deze pagina

Een verbod op fossiele reclame als eerste stap om schadelijke reclame aan te pakken. Met een symposium lanceerde Europarlementariër David Cormand (van de Europese Groenen) op 25 mei 2023 de campagne We Skip Ads in het Europees disctrict in Brussel. Diverse wetenschappers en grassrootorganisaties, waaronder Reclame Fossielvrij, waren uitgenodigd als spreker. “De EU is een […]

Het tij keert

Creatieve bureaus lanceren verdrag tegen fossiele reclame

Geplaatst op
Deel deze pagina

21 bureaus in de reclame-, marketing-, communicatie-, design- en pr-sector beloven geen fossiele reclame meer te maken en roepen anderen op mee te doen. Een snel groeiende groep creatieve bureaus lanceert vandaag een verdrag met de belofte geen fossiele industrie en fossiel personenvervoer meer te promoten. Het Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No Deal! is al […]

Het tij keert

Overweldigende meerderheid Europees parlement maakt korte metten met groene misleiding

Geplaatst op
EU maakt korte metten met groene misleiding
Deel deze pagina

Bedrijven mogen niet meer schermen met ‘CO2-compensatie’ en andere ongefundeerde milieuclaims als ‘klimaatneutraal’ en ‘milieuvriendelijk’. Dit besliste het Europees Parlement vandaag in een stemming over amendementen op een wetsvoorstel dat consumenten moet beschermen tegen valse milieuclaims en greenwashing, zodat zij goed geïnformeerd een duurzame keuze kunnen maken. Het voorstel werd met een overweldigende meerderheid aangenomen: 544 […]

Het tij keert

Le Monde stelt grenzen aan fossiele reclames

Geplaatst op
Le Monde stelt grenzen aan fossiele reclame
Deel deze pagina

De toonaangevende Franse krant Le Monde heeft een klimaatstatement gepubliceerd. Daarin stelt de krant normen voor de journalistiek, de bedrijfsvoering én de advertenties. Zo behoudt de krant zich het recht voor om reclames te weigeren die niet passen bij hun redactionele lijn en publiceren ze geen artikelen over evenementen of toespraken die greenwashing zijn. In […]

Tide is turning

Ban Fossil Ads webinar series part 1: Introductions & updates from the European network

Geplaatst op
Deel deze pagina

After many European signatures were collected during the ECI, a successful Ban Fossil Ads conference in Amsterdam last March, and with the European elections coming up already next year, it is time to give the European momentum around fossil ad bans another boost. Reclame Fossielvrij (Fossil Free Advertising) and Badvertising Sweden are therefore hosting a series of webinars with the […]

Het tij keert

Vacature: Communicatiespecialist (24-30 uur per week)

Geplaatst op
Deel deze pagina

Wat je gaat doenEen verbod op fossiele reclame het normaalste idee van de wereld maken. Dat is waar jij als communicatiespecialist bij Reclame Fossielvrij mee aan de slag gaat. Je werk bestaat uit een combinatie van strategie en doen. Er is veel ruimte voor eigen ideeën en middelen om bij te dragen aan ons doel: […]

KLM

KLM zegt tegen rechter Fly Responsibly-campagne te stoppen

Geplaatst op
Deel deze pagina

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft bij de rechtbank Amsterdam toegezegd te zullen stoppen met haar langlopende reclamecampagne ‘Fly Responsibly’ (‘Vlieg verantwoord’). De rechtszaak tegen KLM van Fossielvrij NL – met steun van Reclame Fossielvrij en ClientEarth – gaat over de misleidende duurzaamheidsclaims die KLM doet in haar reclames en via andere marketingproducten. Het is de eerste rechtszaak […]

Tide is turning

C40 cities network hosts webinar ‘What can cities do about high-carbon advertising?’

Geplaatst op
Deel deze pagina

C40, a global network of nearly 100 mayors of the world’s leading cities on climate action, hosted a webinar on high-carbon advertising. City officials, policy makers and researchers from all over the world joined one of the two timezone sessions. Femke Sleegers joined in from Reclame Fossielvrij, next to spokepeople from the Global Climate and […]