Nieuwe klacht: Shell negeert uitspraak reclamewaakhond “CO2-neutraal rijden”

Shell heeft geen gehoor gegeven aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie in de zaak over de misleidende marketingcampagne ‘CO2-neutraal rijden’. De oliemultinational biedt klanten nog steeds aan om de CO2-uitstoot voor 1 cent extra per liter te compenseren. Daarom dienen universitair docent Clemens Kaupa, Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij vandaag opnieuw een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Shell belooft klanten op z’n website en in sommige benzinestations nog steeds dat ze voor 1 cent extra per liter hun CO2-uitstoot kunnen compenseren. De reclamewaakhond oordeelde op 26 augustus 2021 dat Shell z’n klanten met deze marketing misleidt. Na de uitspraak van de Reclame Code Commissie heeft Shell enkel cosmetische wijzigingen doorgevoerd. Zo heeft Shell de term ‘CO2-neutraal’ vervangen door ‘CO2-compensatie’. Deze termen betekenen hetzelfde en zijn inwisselbaar, betoogt de nieuwe klacht. Zo schrijft Shell dat de klant ‘het verschil’ kan maken met 1 cent extra, omdat Shell de ‘volledige schade’ compenseert, ‘bijvoorbeeld door bomen te behoeden voor kap’. 

Wet nodig die fossiele reclame verbiedt

Volgens Femke Sleegers van Reclame Fossielvrij onderstreept de gang van zake rond deze marketingcampagne de noodzaak voor een wet die reclame voor de fossiele industrie verbiedt: “Al bijna drie jaar brainwasht Shell miljoenen mensen met het idee dat Shell hun klimaatschade tegen een kleine betaling teniet kan doen. Dit is niet alleen consumentenmisleiding, het vermindert ook het gevoel van urgentie over de klimaatcrisis in de samenleving. Ook al heeft de Reclame Code Commissie Shells misleidende praktijken duidelijk veroordeeld, het ontbreekt haar aan handhavingsbevoegdheden om misleiding te voorkomen of te stoppen. Daarom is een wet nodig. Een reclameverbod bleek ook de enige manier om de misleiding van de tabaksindustrie te stoppen.”

Geen hard bewijs

Op 26 augustus oordeelde de Reclame Code Commissie dat Shells promotie van ‘CO2-compensatie’ en de slogan ‘Maak het verschil. Rij CO2-neutraal’ in strijd zijn met de artikelen 2 en 3 van de Milieu Reclame Code (MRC). De MRC eist dat milieuclaims nauwkeurig moeten zijn en wetenschappelijk bewezen. Shell heeft geen hard bewijs op tafel kunnen leggen om z’n claims te rechtvaardigen.

Greenpeace Nederland en Reclame Fossielvrij zijn partners van het Europese Burgerinitiatief voor een wettelijk verbod op fossiele reclame. Andere partners zijn onder andere WWF, ActoinAid en Avaaz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.