Klacht misleidende reclame: de milieubeweging is aanjager van de transitie, niet Shell

Shell misleidt door in reclames te beweren dat ze aanjager zijn van de energietransitie. Dat betoogt Jos Koning vandaag bij de Reclame Code Commissie.Shell is juist aanjager van klimaatdestructie! De milieubeweging is aanjager van de transitie.”

Jos Koning is mede-eiser in de zaak Milieudefensie tegen Shell. Toen hij de reclames van Shell zag waarin de oliemultinational zich presenteert als “aanjager van de energietransitie”, brak er iets in hem. Hij schreef een klacht aan de Reclame Code Commissie. “Niet Shell is de aanjager van de transitie, maar de milieubeweging.”

Een volger kan nooit een aanjager zijn

Uit de Pleitnota van Jos Koning “Shell – aanjager van de klimaatcrisis”: “Shell gebruikt deze term [aanjager] slechts enkele maanden nadat het bedrijf door de rechter gedwongen moest worden eindelijk echt werk te maken van die energietransitie. Dit vonnis stelt expliciet dat Shell juist géén aanjager is maar die rol aan anderen laat. Ook CEO Van Beurden zegt: ‘We will change over time. But that pace of change will be linked to the pace of change in society’. Een bedrijf dat die voorlooprol aan de maatschappij laat, is per definitie geen aanjager.”

Olie en gas

Nadat Shell een rits initiatieven had opgesomd waarvan ze vinden dat ze de transitie aanjagen, vroeg de voorzitter van de Reclame Code Commissie in hoeverre dat een “verandering” is, zoals Shell beweert. “Veranderen betekent dat je iets ánders doet. Maar jullie doen het er naast. Ondertussen gaan jullie ook door met investeringen olie en gas.”

Na afloop vroegen we Jos Koning om kort te reageren op de zitting.

Wat dacht je toen je de radiocommercial hoorde waarin Shell over zichzelf spreekt als aanjager?

“Ik was verbijsterd en kwaad. Shell notabene als ‘aanjager van de energietransitie’? Nadat we decennia gestreden hebben tegen hun desinformatie over klimaatverandering, en tegen hun louche activiteiten overal op de wereld? Nee, wíj zijn de aanjager, de milieubeweging. Ondertussen gaat Shell gewoon door met het aanjagen van klimaatdestructie.”

Wat vond je van de zitting?

“Prima. Ik had de ruimte om al mijn punten te maken en om het verweer van Shell te bekritiseren. Ik moest wel moeite doen om wat extra dingen erin te gooien: de onzin van Shell dat Carbon Capture and Storage onderdeel is van hun energietransitie bijvoorbeeld. CCS verlengt juist het leven van olie en gas! Het is een techniek die de transitie vertraagt! En ik kon me niet inhouden toen Shell ging vertellen dat ze ‘integriteit en respect’ hoog in het vaandel hebben. Gruwelijk veel bloed heeft Shell aan de handen, vooral in Nigeria, en grootschalige omkoping! Maar dat zijn veel mensen vergeten.”


47.000 laadpalen

De klacht van Koning is de tweede klacht vandaag tegen de “Wij veranderen”-reclame van Shell. De eerste klacht kwam van “bezorgde burger” Egbert Dijkstra, vader van drie kinderen (“zo dichtbij en persoonlijk is het”). Hij bestrijdt de reclame waarin Shell beweert dat het elektrisch rijden makkelijker maakt met 47.000 laadpunten. Maar dat is niet Shells verdienste, betoogt Dijkstra.

“Die laadpunten waren vrijwel allemaal van New Motion. Er zijn door Shell nauwelijks laadpalen bijgekomen.” De voorzitter wijst er bovendien op dat de 47.000 laadpunten niet stroken met de slogan ‘aanjager van de energietransitie’. “Aanjagen betekent bezielen, vooruit brengen. Op z’n hoogst kun je hier zeggen dat Shell faciliteert.”

Enkele weken geleden dienden er ook al twee klachten over de reclamecampagne waarin Shell zegt dat ze veranderen.

Advertentie voor Shell in NRC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.