Frans wetsvoorstel verbiedt reclame voor fossiele brandstof

Frankrijk wil reclame voor fossiele energie verbieden. Het is een van de voorstellen in de Loi climat et resilience die woensdag 10 februari is gepresenteerd in de ministerraad. Greenpeace Frankrijk vindt het reclameverod niet ver genoeg gaan.

De reclamebeperkingen in het nieuwe klimaatwetsvoorstel bestaan uit:

  • een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen vanwege de broeikasgasuitstoot. Het gaat om reclame voor gas, benzine en diesel.
  • een vrijwillige gedragscode voor reclame voor andere producten die veel broeikasgassen uitstoten en producten die bijdragen aan grootschalige ontbossing. Bedrijven en media kunnen de gedragscode vrijwillig ondertekenen bij de Franse Reclame Code Commissie. Als na een tijdje blijkt dat bedrijven zich niet aan de gedragscode houden, kan de overheid alsnog tot wettelijke verplichtingen overgaan.

Loi Climat et Resilience in de praktijk

Een voorbeeld wat het Franse voorstel in de praktijk zou betekenen: Shells reclames voor z’n brandstoffen Gas to Liquid (GTL) en V-Power zouden verboden worden. Maar het grootste en schadelijkste deel van Shells reclame bestaat uit campagnes waarmee het beleid of de samenleving probeert te beïnvloeden. Die ‘greenwashing’ zou nog gewoon mogen. Ook reclame voor vliegreizen en SUVs blijft toegestaan.

Burgerberaad niet blij met ‘hun’ wetsvoorstel

De nieuwe Franse klimaatwet is het resultaat van een burgerraadpleging. Een representatieve groep van 150 burgers had 149 maatregelen voorgesteld om klimaatverandering aan te pakken en Frankrijk weerbaar te maken tegen de gevolgen ervan. Daarvan heeft het parlement 69 voorstellen overgenomen, vaak in een afgezwakte vorm. Zo vroeg het burgerberaad om een verbod op reclame voor alle producten met veel broeikasgasuitstoot, zoals ook SUVs. Het burgerberaad vindt de wet dan ook niet ver genoeg gaan.

Deur open voor greenwashing

Ook Greenpeace Frankrijk, dat al ruim voor de burgerconventie met een plan kwam voor een wet die fossiele reclame verbiedt, is teleurgesteld. Campagnevoerder Clément Sénéchal wijst erop dat reclame voor fossiele brandstoffen maar een klein deel vormt van alle reclame van de fossiele industrie. “Dit wetsvoorstel zet de deur wijd open voor greenwashing.” Ook over de vrijwillige gedragscode voor de sector is hij niet te spreken. Dat is “een pure bezwering waarvan in het verleden al is aangetoond dat het niet werkt.”

Geen deuk in een pakje boter

Reclame Fossielvrij pleit behalve voor een verbod op fossiele brandstoffen, ook voor een verbod op greenwashing, vliegreizen en vervuilende auto’s. “Een reclameverbod op alleen fossiele brandstoffen was een interessante eerste stap geweest áls we alle tijd hadden gehad om de klimaatcrisis te stoppen. Maar die tijd hebben we niet. Het Franse uitgeklede reclameverbod slaat nu helaas geen deuk in een pakje boter. We moeten in één keer een einde maken aan de reclame waarmee de fossiele industrie de wereld verslaafd houdt aan olie en gas.”

Planning

Het wetsvoorstel wordt in maart behandeld in het parlement en afhankelijk van de uitkomst aangepast. Vervolgens vindt in september de stemming plaats over het definitieve wetsvoorstel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.