De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines is berispt door de Oostenrijkse reclamewaakhond voor een misleidende reclame over CO2-neutraal vliegen. Volgens de commissie laat Austrian Airlines de consument onterecht geloven dat CO2-neutraal vliegen mogelijk is. Eerder dit jaar wees de Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC) KLM al terecht over soortgelijke claims. Ook Shell moest van de RCC aanpassingen doen aan de uitingen over ‘CO2-neutraal’ en ‘CO2-gecompenseerd’ rijden.
Opvallend is dat de klacht tegen Austrian Airlines door dezelfde Nederlander is ingediend als die tegen KLM: Eric Stam, docent op een luchtvaartschool. Hij zag dat Austrian Airlines begin augustus online adverteerde met de mogelijkheid om CO2-neutraal van Wenen naar Venetië te vliegen voor een bezoek aan de Biënnale, de wereldberoemde kunstbeurs. Austrian Airlines deed dit met de slogan ‘CO2-neutral zur Biennale fliegen? Für uns keine Kunst!’ (‘CO2-neutraal naar de Biennale vliegen? Voor ons geen kunst!’). De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij beweerde dat dit kon door gebruik te maken van 100% SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Misleidend
Dat is misleidend, vond Stam. “Austrian Airlines gebruikt biobrandstof en die brandstof zelf is niet CO2-neutraal. Niet in theorie en niet in de praktijk. De advertentie suggereert dat SAF zelf CO2-neutraal is, gezien de woorden ‘100% SAF’, maar de consument heeft er recht op te weten om welke brandstof het gaat en welke netto CO2-reductie hiermee mogelijk is. Het is zeer misleidend om te suggereren dat CO2-neutraal vliegen mogelijk is.”
De Oostenrijkse reclamecodecommissie (Österreichische Werberat) ging hierin met Stam mee. De commissie oordeelde dat de advertentie niet voldeed aan de standaarden van de Oostenrijkse reclamecode en heeft Austrian Airlines aanbevolen de reclame aan te passen.
Milieuclaims
In Oostenrijk moeten, net als in Nederland, milieuclaims extra zorgvuldig worden geformuleerd om misverstanden bij consumenten te voorkomen. Stam: “Austrian Airlines maakt deel uit van de Lufthansa Group en we zien dat alle merken die hieronder vallen, agressief reclame maken voor CO2-neutraal vliegen door middel van herbebossingsprojecten, het gebruik van SAF of een combinatie hiervan.”
CO2-compensatie onder vuur
Ook veel andere luchtvaartmaatschappijen adverteren met CO2-neutraal vliegen. KLM werd hiervoor in april van dit jaar nog op de vingers getikt door de Nederlandse Reclame Code Commissie na een klacht van Stam en 80 andere mensen en groepen, waaronder Reclame Fossielvrij. Oliegigant Shell heeft vorig jaar al haar uitingen over CO2-neutraal rijden moeten aanpassen na een beslissing van de RCC. Vlak voor de zomer kregen ze een nieuwe succesvolle klacht aan hun broek over CO2-compensatie.
Rechtszaak
In juli werd KLM door Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld gedagvaard vanwege misleidende reclames. Ook in die rechtszaak speelt marketing voor CO2-compensatie en SAF een rol. Deze rechtszaak kan grote implicaties hebben voor uitingen van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd over ‘duurzaam vliegen’ en voor alle bedrijven over CO2-compensatie.
Verbod fossiele reclame
De uiteindelijke oplossing is volgens Reclame Fossielvrij een algeheel verbod op fossiele reclame, zoals dat er al is voor de tabaksindustrie. “Zolang deze misleiding er is, blijft urgente klimaatactie uit. De enige echte oplossing om een einde te maken aan de schadelijke effecten van fossiele reclames, is ze illegaal maken.” Daarom roept de groep op tot een landelijke wet die reclames van de fossiele industrie en luchtvaartindustrie verbiedt. Ook reclames voor cruisereizen en vliegreizen en voor auto’s, motors en brommers op fossiele brandstof moeten onder dat verbod vallen.
Samen met Greenpeace en ruim 30 anderen groepen roept Reclame Fossielvrij ook op tot een Europees verbod op fossiele reclame. Voor dit European Citizens’ Initiative zijn 1 miljoen handtekeningen nodig voor 4 oktober 2022. Ook tekenen voor een Europees verbod? Dat kan op www.banfossilfuelads.org.
Zie ook: