Er is grote steun voor een verbod op fossiele reclame in Nederland. Dat blijkt uit een opiniepeiling van Climate Action Against Disinformation (CAAD). CAAD publiceert de uitkomsten een dag voordat de rechter uitspraak doet in de zaak van de Nederlandse reisindustrie (TUI, ANVR, D-reizen en Prijsvrij) tegen het verbod op fossiele reclame in Den Haag.
De opiniepeiling onderzoekt onder andere hoe politieke voorkeur een rol speelt in hoe positief mensen naar een verbod op fossiele reclame kijken. Wat blijkt? Er was amper verschil in support tussen aanhangers van verschillende politieke partijen.
“The results show that a vast majority of the Dutch public thinks information integrity policies would be effective, and 71% believe that a ban on misleading ads or those for harmful behaviours (like high carbon travel) would reduce climate disinformation. These findings are equally spread amongst people who vote left and right wing”
Deze bevindingen volgen op een recent onderzoek, gepubliceerd in Nature Climate Change, waaruit blijkt dat actieve steun voor een verbod op reclame voor fossiele brandstoffen onder Europeanen bijna twee keer zo groot is (47%) als oppositie (25%). In Nederland zijn er zelfs meer voorstanders en minder tegenstanders.
“Polluters will fight climate policy every step of the way, so it’s always important to remember that the public is broadly supportive of climate action like The Hague’s ban on fossil fuel ads,” zegt CAAD co-chair Philip Newell. “As other local leaders are looking for opportunities to stand up to polluters, cleaning up public spaces by banning fossil fuel advertisements should be considered a popular opportunity.”
Lees het rapport in het Nederlands of in het Engels