‘Profiteer van de lage olieprijs!’ Gaslicht.com maakt fossiele reclame

profiteer van de lage olieprijs - gaslicht.com

Je kan momenteel nauwelijks om de reclame van Gaslicht.com heen. GasLicht verleidt mensen om over te stappen naar een andere energieleverancier omdat de olieprijs zo belachelijk laag is. Is dit „fossiele reclame“ die van het burgerinitiatief „Verbied Fossiele Reclame“ niet meer mag?

Voor het antwoord op deze vraag kijken we naar de afzender en de inhoud van de reclame-uiting. Is de afzender een fossiel bedrijf? Promoot de advertentie olie en gas? Vervolgens kijken we waar de advertentie te zien is en analyseren we het effect de voorbijganger. Wat is het doel van deze advertentiecampagne? Tot slot analyseren we het bedrijf en het belang achter Gaslicht.com.

Is Gaslicht.com een fossiel bedrijf?

Gaslicht.com heeft weliswaar een fossiele brandstof in z’n naam, maar is op zich geen fossiel bedrijf. Het is een vergelijkingssite.

Promoot de advertentie van Gaslicht.com olie en gas?

Gaslicht.com werft in z’n commerciële reclame-uiting met „profiteer van de lage olieprijs”. Daarmee stimuleert de advertentie om te profiteren van olie.

Op de website van Gaslicht.com worden klanten verleid door aanbiedingen. Met een beetje moeite kun je ook informatie vinden over grijze en groene stroom. Maar omdat Gaslicht vooral op een lagere energierekening stuurt, en veel van de aanbiedingen gelden voor fossiele energieleveranciers, promoot Gaslicht.com fossiele brandstof.

Wat is het effect op de voorbijganger?

De advertentie is in vrijwel elke bushalte zichtbaar met de boodschap over goedkope olieprijzen. Zo blijven olie en gas normaal en maatschappelijk geaccepteerd. Terwijl fossiele brandstof snel uitgefaseerd moet worden is de boodschap van de advertentie in feite: ‘Verbruik nu extra voordelig klimaatbelastende fossiele brandstoffen! De ware prijs voor dit gedrag gaan onze kinderen later wel betalen. Zij moeten met extreem weer en zeespiegelstijgingen zien te leven. Dat zal ons een zorg zijn.’

Wie is Gaslicht.com en wat is het businessmodel?

Het verdienmodel van de vergelijkingssite Gaslicht.com is gebaseerd op de premies die vooral kleinere elektriciteitshandelaren aanbieden aan hun nieuwe klanten. Consumenten zien vaak weinig aanleiding om van energieaanbieder te veranderen. De marges zijn klein en elektriciteit wordt net als water of de afvalophaaldienst als een quasi publieke nutsvoorziening ervaren. Dat is de reden om nieuwe klanten hoge korting te geven, tot wel € 350 euro. Gaslicht.com faciliteert de overstap en krijgt voor elke nieuwe klant een beloning.

Waarom adverteert Gaslicht nu met de lage olieprijs?

Twee keer per jaar mag een leverancier de tarieven voor elektriciteit aanpassen en de klant profiteert van de extreem gedaalde olieprijs. Maar voor nieuwe klanten is de eenmalige korting verreweg het grootste gedeelte van de besparing. De val van de olieprijs is dus meer een geschikte aanleiding voor de advertentiecampagne dan de bepalende factor voor de flinke besparing. Daar komt nog bij dat de advertentiemarkt vanwege corona op halve kracht draait. Nooit waren grootschalige campagnes met buitenreclame zo goedkoop als nu.

Hoe zit het met sjoemelstroom?

Sjoemelstroom staat los van de advertentie van Gaslicht.com. Gaslicht.com bemiddelt voor de energieleveranciers, die vaak sjoemelstroom aanbieden.
Zo’n 70% van de particuliere stroomafnemers in Nederland heeft een contract voor groene stroom. Maar het aandeel ‘hernieuwbare energie’ was in 2018 7,4% van de totale energieopwek. Hoe kan dat? Een deel van de fossiele energieleveranciers koopt fossiele stroom in en ‘compenseert’ die met spotgoedkope certificaten uit het buitenland, die weinig bijdragen aan verduurzaming. Overigens zijn certificaten over duurzame energie van Nederland wel goed. Je leest meer op de website van Wise.

Op de website van Gaslicht.com is niet goed duidelijk om welke stroom het gaat. We lezen ‘Europese groene stroom’, ‘Europese windstroom’ of ‘CO2-gecompenseerd gas’. Je krijgt snel een goed, groen gevoel zonder dat je weet of je energie ook echt groen is. Wel kun je kiezen voor groene stroom uit Nederland.

Dus? Maakt Gaslicht.com fossiele reclame?

Ons grootste bezwaar tegen de advertentie van Gaslicht.com, is dat het fossiele brandstof normaal houdt. Dat werkt de boodschap van het Klimaatakkoord tegen dat fossiele brandstof snel uitgefaseerd moet worden. Bovendien verleidt het klanten om op basis van prijs te kiezen voor fossiele stroom.

Verder houdt de advertentie het frame in stand van ‘goedkope olie versus de dure energie uit wind en zon’. In dat verhaal wordt even vergeten dat de fossiele industrie met miljarden gesubsidieerd wordt in Nederland. Evenals de schade voor mens, milieu en klimaat door kolen, olie en gas. De industrie laat deze kosten maar al te graag over aan de belastingbetaler.

Stop de verleiding om méér broeikasgassen uit te stoten!
Teken nu voor een verbod op fossiele reclame

Bronnen

GasLicht.com: Energievergelijker

WISE: Welke energiebedrijven zijn duurzaam en wie zijn de grootste vervuilers?

Natuur & Milieu, WISE, Consumentenbond en Greenpeace:
Onderzoek duurzaamheid Nederlandse stroomleveranciers 2019

Consumentenbond: Energievergelijker

Energievergelijk: Welke energieleveranciers zijn er?

Overstappen: Energieleveranciers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.