Het tij keertSUVVerleidende reclame

Belgisch wetsvoorstel: reclameverbod op vervuilende auto’s

Stoer he, zo'n SUV. Ze zijn ontworpen om mannelijk en aantrekkelijk te zijn. Zodat deze onnodige benzineslurpers beter verkopen. Fossiele reclame
Deel deze pagina

Belgische politici willen reclame voor vervuilende auto’s verbieden. Het gaat om auto’s die veel CO2 uitstoten of heel zwaar zijn. Het wetsvoorstel moet zowel het klimaat en als de veiligheid voor fietsers verbeteren.

Met het wetsvoorstel willen de politici van Ecolo-Groen en cdH “voldoen aan onze internationale klimaatverplichtingen, de verkeersveiligheid verbeteren, zorg dragen voor de volksgezondheid via een betere luchtkwaliteit.”

Reclame voor CO2-intensieve auto’s

De verkoop van grote, zware, vervuilende en CO2-intensieve auto’s stijgt sterk. In 2019 werden meer auto’s met een hoge CO2-uitstoot verkocht dan in 2018. Dat is niet toevallig, want meer dan 70% van de auto-advertenties promoot dit soort auto’s, ontdekte een wetenschapper van de universiteit van Luik op basis van analyse van een jaar lang autoreclame’s.

Buitensporig vervuilende modellen

Het reclameverbod moet producenten van zware auto’s ontmoedigen om verder te investeren in hun “buitensporig vervuilende” modellen. Het reclameverbod beperkt bovendien “reclameprikkels voor producten die sociaal schadelijk en gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid.”

“Het is aan “de federale overheid om beperkingen op te leggen aan de marketing van de auto-industrie, die erop gericht is om de burgers te doen kiezen voor deze automodellen die een evenwichtig gebruik van de openbare ruimte in de weg staan, ten nadele van de zwakke weggebruiker,” aldus het wetsvoorstel, dat refereert aan het reclameverbod voor sigaretten en antibiotica.

Burgerinitiatief in Nederland voor reclameverbod

In Nederland pleiten we met een burgerinitiatief voor een verbod op reclame van de fossiele industrie. Voor fossiele multinationals als Shell en Exxon pleiten we voor een totaal reclameverbod. Zij mogen hun logo niet meer gebruiken. Autofabrikanten mogen wel reclame maken voor hun klimaatvriendelijke modellen, maar niet voor hun vervuilende modellen. Op die manier willen we bedrijven stimuleren om hun aanbod sneller te verduurzamen.

Laat reclame niet de druppel zijn.
Teken voor een verbod op fossiele reclame

Verleidende autoreclame
1 op de 3 verkochte nieuwe auto’s is een suv. Niet gek als je de vele reclame’s voor suv’s ziet. Suv’s verbruiken 1/4e meer benzine dan kleinere auto’s. Het groeiend aantal suv’s doet zelfs het positieve klimaateffect van elektrische auto’s teniet.
Deel deze pagina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *