Meerderheid consumenten wil verbod op greenwashing door fossiele bedrijven

Consumenten willen een hardere aanpak van greenwashing. Driekwart is voor een verbod voor vervuilende bedrijven om zich groener voor te doen. Bijna 40% is zelfs voor een algeheel reclameverbod voor fossiele bedrijven. Dat blijkt uit een enquête onder consumenten in Europa, Canada, Australië en de VS.

De European Consumer Organisation (BEUC) hield een enquête in 16 landen, waaronder Nederland. In elk land werden duizend mensen ondervraagd. Ruim driekwart van de respondenten maakt zich zorgen over de gevolgen van klimaatverandering. Zij willen daarom hun consumptiepatroon aanpassen. Bedrijven spelen daar handig op in met “groene claims” als “100% recyclebaar”, “CO2-gecompenseerd” en Shells recente campagne “Het begint met één windmolen”. Het verschijnsel dat bedrijven ten onrechte groene claims maken, heet greenwashing.

Bedrijven misleiden consument

Greenwashing werkt: zo denkt 40% van de consumenten dat ze groene claims begrijpen, maar bij doorvragen bleek dat dat niet zo was. Zo denkt bijna driekwart ten onrechte dat “klimaatneutrale” producten of diensten zijn geproduceerd zonder CO2 uit te stoten. De helft van alle groene claims wordt matig tot niet onderbouwd en voor 40% van de claims is geen bewijs.

Consumenten willen maatregelen

Bedrijven die aan greenwashing doen, ondermijnen het algemene vertrouwen in groene claims. Daarmee worden bedrijven die hun groene beloftes wél nakomen benadeeld. Drie van de vier Europese consumenten vindt dat zeer vervuilende bedrijven geen groene claims mogen gebruiken. Volgens de BEUC is greenwashing een fundamentele horde op weg naar meer duurzame productie en consumptie. Consumenten willen dan ook dat de overheid maatregelen neemt. Een overgrote meerderheid van 80% wil hoge boetes voor bedrijven die zich schuldig maken aan greenwashing.

Brede steun voor algeheel verbod op fossiele reclame

38% is zelfs voor een algeheel verbod op fossiele reclame -dus niet alleen op greenwashing- door fossiele bedrijven. In Nederland is dat percentage groter: 41,1% steunt een verbod op fossiele reclame. Een kleine groep van slechts 19,5% is daar enigszins of actief op tegen. Dat betekent dat er een (stille) meerderheid is voor een verbod. Ook is een ruime meerderheid van Nederland voorstander van waarschuwingen op producten die slecht zijn voor het milieu.

Jongeren

Een meerderheid van de Nederlandse jongeren wil een einde aan reclame voor vlees, aan vliegreizen en fossiele industrie, volgens een rapport van Unicef (2023).

Gemeenten nemen voortouw

In Nederland besloten gemeenten als Amsterdam, Leiden, Zwolle en Utrecht al tot een verbod op fossiele reclame, zoals reclames voor vliegreizen, auto’s op fossiele brandstoffen en de fossiele industrie. 

Onderzoek

De BEUC is het koepelorgaan van 45 onafhankelijke Europese organisaties die de belangen van consumenten vertegenwoordigen. Het Nederlandse deel van dit onderzoek werd uitgevoerd door de Consumentenbond.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.