Overweldigende steun voor verbod fossiele reclame in Den Haag

ASN Bank, Urgenda, Cordaid en 62 andere organisaties steunen een verbod op fossiele reclame in de publieke ruimte in de gemeente Den Haag. In een brief aan de gemeenteraad roepen ze op om voor het initiatiefvoorstel van Partij voor de Dieren te stemmen dat zo’n verbod regelt. “Nog nergens ter wereld is er zo’n verbod. Als fossiele reclame in Den Haag wordt verboden is dat uniek. Dit kan een sneeuwbaleffect ontketenen in de rest van de wereld”, aldus initiatiefnemer Robert Barker. De brief is ook getekend door 75 prominenten en bezorgde burgers die op persoonlijke titel tekenden.

Om klimaatontwrichting te beperken moeten fossiele brandstoffen uitgefaseerd worden. Daarom roepen de brievenschrijvers – onder wie de Haagse acteur Fedja van Huêt, Ramsey Nasr, weerman Reinier van den Berg – op om reclame te verbieden die het gebruik van fossiele brandstof stimuleert. Het gaat bijvoorbeeld om reclame voor vliegen en auto’s op een brandstofmotor. “We zitten in een klimaatcrisis. We moeten daarom stoppen met het promoten van fossiele brandstof. Zo ontstaat ruimte voor duurzame oplossingen”, zegt Marjan Minnesma van Urgenda. “Den Haag wil een klimaatneutrale stad worden”, aldus Piet Sprengers van ASN Bank. “Daar hoort het afbouwen van fossiele energie bij. Het stoppen met reclame vóór fossiele energie helpt dat doel te bereiken.”

Grote impact

Uit onderzoek blijkt de grote impact van fossiele reclame. Als je de extra verkoop door die reclames in Europa omrekent naar de uitstoot van broeikasgassen, dan kom je op dezelfde uitstoot als 15 grote kolencentrales per jaar. Robert Barker (PvdD Den Haag): “Fossiele reclame is een belangrijk obstakel bij de aanpak van de klimaatcrisis. Het maakt de aanpak van het klimaatprobleem alleen maar moeilijker.”

Overheid aan zet

“De overheid is aan zet”, zegt Femke Sleegers (Reclame Fossielvrij), “want een advertentie beïnvloedt een individu om iets te kopen of om iets te geloven. Maar de gevolgen van diens gedrag zijn vervolgens voor ons allemaal. Nu en in de toekomst. De kwetsbaarste mensen eerst. Dat maakt het bij uitstek de taak van de overheid om hier beleid op te maken.”

Verbod nodig

Andere steden die fossiele reclame uit de publieke ruimte willen weren, zoals Amsterdam, probeerden dat via vrijwillige afspraken met exploitanten te regelen. Maar dat werkt niet, zo blijkt in de praktijk. Exploitanten weigeren of geven hun eigen draai aan het verbod, waardoor er nog steeds fossiele reclame te zien is, schrijven de organisaties in hun brief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.