Eén reclamecampagne van Audi zorgde voor 5 mln ton extra CO2. Reclame verergert klimaatverandering en ecologische achteruitgang. Dat blijkt uit een rapport van New Weather Institute. De denktank adviseert om reclamebeperkingen in te zetten in de strijd tegen klimaatverandering.
Van veel sectoren is bekend dat ze indirect klimaatverandering verergeren. Denk bijvoorbeeld banken die leningen verstrekken aan de fossiele industrie. Maar tot nu toe ontsnapte de reclameindustrie aan de aandacht.
Reclame verergert klimaatverandering
Onterecht, blijkt uit een meta-onderzoek van The New Weather Institute (november 2020). Reclame verergert indirect klimaatverandering door:
- het bevorderen van een materialistische levensstijl
- het stimuleren van de verkoop van klimaatschadelijke producten, zoals biefstuk, vliegreizen en benzineauto’s.
Ook is er een verband tussen blootstelling aan reclame en een negatieve houding ten opzichte van het milieu en onduurzaam gedrag.
Autoreclamecampagne verantwoordelijk voor 5+ miljoen ton CO2
Het rapport citeert een inventarisatie van reclamemakers naar het broeikasgaseffect van een reclamecampagne van Audi tussen 2015 en 2017. De campagne leidde tot een stijging in de verkoop met 133.000 auto’s. De onderzoekers keken naar de levenscyclusanalyse en de uitstoot van de auto’s. Op basis daarvan schatten ze dat de advertentiecampagne heeft bijgedragen aan meer dan 5 miljoen ton CO2. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 1,3 kolencentrales gedurende 1 jaar.
Relatie advertenties voor vliegen en vliegvakanties
Ook bleek uit een Duits onderzoek dat advertenties op social media voor vliegvakanties ervoor zorgde dat mensen ook echt een ticket kochten.
Reclamebeperkingen als middel in de strijd
In hun conclusie adviseert New Weather Report beleidsmakers om reclame te beteugelen als middel in de strijd tegen klimaatverandering.
“Als de mensheid vooruitgang wil boeken bij het aanpakken en omkeren van klimatologische en ecologische achteruitgang, zou het verstandig zijn om de praktijken van de reclame-industrie in toom te houden en te veranderen.”
New Weather Institute
Ban op tabaksreclame highly effective
New Weather Report doet geen voorstellen voor manieren om reclame te beteugelen. Maar de denktank citeert wel een onderzoek naar het effect van reclame op tabaksconsumptie (“highly effective”). Een beperking van reclame vermindert volgens dit onderzoek de tabaksconsumptie tot bijna 10% (over een periode van 40 jaar).
Wacht niet langer en strijdt mee!
Teken hier ons burgerinitiatief voor een verbod op fossiele reclame