Shell liegt alweer: “Reclame over 47.000 laadpunten elektrisch rijden is misleidend”

Alweer bestempelt de Reclame Code Commissie (RCC) een reclame van Shell als misleidend. De RCC stelt vast dat het aantal van 47.000 laadpunten in hun reclame over elektrisch rijden niet klopt, nu de laadpunten voor een “niet te verwaarlozen deel” niet door Shell zijn gerealiseerd. En dus mag Shell ook niet zeggen dat ze daarmee “elektrisch rijden makkelijker maken”. De Reclame Code Commissie heeft het erg druk met de ‘Wij Veranderen’-campagne van Shell: dit is al de vierde toegewezen klacht in korte tijd.

‘Kleine start-up’

Een burger die zelf al erg lang elektrisch rijdt, ergerde zich aan de reclame van Shell. Hij was al jaren aangesloten bij NewMotion, het bedrijf dat veel laadpunten in Nederland realiseerde en in 2017 is overgenomen door Shell. Tijdens de zitting vijf weken geleden, betoogde Shell dat NewMotion slechts een “kleine start-up was met erg weinig laadpunten” en dat er pas sprake was van grote groei na de overname door Shell.

Onduidelijke grafieken

De klager wist uit nieuwsbrieven, persberichten en tweets te halen dat het grootste deel van de laadpunten al door NewMotion gerealiseerd was voor de overname en dat die opmerking van Shell dus onjuist was. De Reclame Code Commissie kreeg tijdens de zitting geen antwoord op de vraag aan Shell hoeveel laadpunten er precies waren bij de overname en hoeveel Shell er inmiddels zelf gerealiseerd heeft. Shell kreeg nog de kans om de precieze cijfers na de zitting op te zoeken, maar kwam slechts met onduidelijke grafieken. De klager wist in zijn antwoord daarop ook weer aan te tonen wat er daar niet aan klopte.

‘Verandering’

De RCC komt in haar beslissing tot de conclusie dat het precieze aantal er niet echt toe doet, nu in ieder geval duidelijk is geworden dat een aanzienlijk deel niet door Shell is geplaatst. Terwijl de gemiddelde consument volgens de RCC zal denken dat Shell in het kader van de ‘verandering’ die het zegt door te maken de laadpunten heeft geplaatst. De uitlatingen “We maken elektrisch rijden makkelijker (…) met 47.000 laadpunten. We doen het” zijn daarom misleidend.

Uitstoot klanten

De president-directeur van Shell Nederland, Marjan van Loon, zei laatst in een radio-interview dat Shell via deze reclames juist probeert te voldoen aan de uitspraak van de rechter. Door die rechterlijke uitspraak is Shell verplicht zich in te spannen om ook uit de uitstoot van haar klanten (scope 3) te verminderen. Reclame Fossielvrij: “Shell maakt zich van het vonnis af met reclames waarin de misleiding hoogtij viert. Ook in het verminderen van de scope 3 emissies is de suggestie van goed doen voor Shell blijkbaar genoeg.”

Te late ontmaskering

Eerder besliste de RCC ook al dat de volgende uitingen van Shell in dezelfde campagne misleidend waren: “We veranderen in een van de grootste aanjagers van de energietransitie“, “miljoenen kilometers” en “groene waterstof“. De reclames waren vanaf eind november enkele weken op tv en radio, in vele kranten, op internet, op ov-stations en op straat te horen en zien. De klachten werden ook toen gelijk al ingediend, maar de beslissingen van de Reclame Code Commissie komen pas nu de campagne al maanden ten einde is en de misleiding al lang en breed heeft plaatsgevonden. Reclame Fossielvrij: “Dit toont aan dat de RCC niet afdoende is. De fossiele industrie misleidt al decennia via reclames. Soms wordt dat achteraf wel ontmaskerd, als oplettende burgers de moeite nemen om een klacht in te dienen, maar dan is het al te laat. We hebben een wet nodig die fossiele reclames verbiedt. Pas dan stopt de misleiding aan de voordeur.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.