MisleidingShell

Shell zet ‘merk en logo’ het effectiefst in voor meer fossiel

Top brands oil and gas - Shell

Shell voert de wereldwijde ranglijst aan van bedrijven die hun merk en logo het meest effectief inzetten voor de verkoop van olie en gas. Dat is een dubieuze eer, want het betekent dat Shell er het beste in slaagt om met greenwashing nóg meer olie en gas op de markt te brenge.

De olie- en gasranglijst Most Valuable Brand van BrandFinance meet wat een bedrijf extra verdient door de inzet van marketing en branding.

Groene marketing voor fossiele winst

Met marketing, reclame en sponsoring zet koploper Shell zich in de markt als groen en maatschappelijk bedrijf. De ranglijst laat zien dat Shell de kosten voor greenwashing en andere douceurtjes als beste weet terug te verdienen met inkomsten uit olie en gas.

“What is the purpose of a strong brand: to attract customers, to build loyalty, to motivate staff? All true, but for a commercial brand at least, the first answer must always be ‘to make money’.”

BrandFinance
Merkwaarde voor economisch voordeel

BrandFinance definieert merkwaarde als “marketing bedoeld om goederen, diensten of entiteiten van het bedrijf herkenbaar te maken, om zo sprekende beelden en associaties te creëren in de hoofden van stakeholders, om zo economische voordelen te genereren.”

Associaties in hoofden planten

Laten we deze definitie naar Shell vertalen.

  • De stakeholders van Shell zijn beleidsmakers en politici.
  • De marketing bestaat uit (onder andere) greenwashreclame, (kinder)marketing, lesmateriaal voor scholen en sponsoring waarbij Shell z’n logo verbindt aan gerespecteerde instituties.
  • De positieve associaties die Shell met marketing in de hoofden van stakeholders plant, zorgen ervoor dat Shell toegang houdt tot beslissers en bestuurders
  • Daar kan Shell invloed uitoefenen om zo lang mogelijk ongestoord door te gaan met olie, chemie en gas.
  • Dat genereert economisch voordeel voor Shell.
Voorbeeld: Shell sponsort Rijksmuseum Boerhaave

Een concreet voorbeeld van hoe merkleider Shell z’n logo en naam inzet is de sponsoring van musea, zoals die van Rijksmuseum Boerhaave. In dit historisch wetenschapsmuseum verbindt Shell zijn naam en logo aan het nationaal erfgoed van Nederland (positieve associatie). Shell heeft een plek in de permanente expositie en vertelt kinderen dat Shell niet weg te denken is uit zowel de geschiedenis als de toekomst van Nederland.

Met sponsoring van een educatief Rijksmuseum slaat Shell twee vliegen in een klap. Shell bouwt nu merkwaarde en plant alvast een zaadje voor later: als de kinderen volwassen zijn, hebben ze onbewust een positief beeld van Shell. Fossielvrij Onderwijs en Extinction Rebellion Leiden organiseerden op 18 juli 2020 een protest tegen de banden tussen het museum en Shell.

Noodzaak verbod op fossiele reclame

Big Oil zet – vaak groene – reclame, marketing en branding in om nóg meer olie en gas te verkopen. Dit onderstreept de noodzaak voor een wettelijk verbod op reclame, marketing, sponsoring en branding van fossiele bedrijven. Een wettelijk verbod op fossiele reclame maakt het voor fossiele bedrijven onmogelijk om hun naam en logo te gebruiken op plekken anders dan een direct verkooppunt. Net als de wet die reclame voor tabak verbiedt.


Top brands oil and gas - Shell

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *