Zo boekhouden we ons verder de klimaatcrisis in

Mag de Volkskrant adverteren met de “CO2-neutrale” lezersreis “Fly & Drive naar Toscane”? Hiske Arts diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Ze won én verloor. De reis als geheel mag niet als CO2-neutraal bestempeld worden, maar tot Hiskes verbazing oordeelde de RCC dat de vlucht weldegelijk CO2-neutraal was. Lees hier Hiske’s reactie op het oordeel.

Video door Hiske Arts en Vera Hoveling. Voice-over Florian Wolff.

Reisbureaus en vliegtuigmaatschappijen zetten volop in op de illusie van CO2-compensatie. Dat is niet gek, want het biedt een uitweg om door te gaan op de oude voet. Het geeft vliegtuigmaatschappijen de mogelijkheid om door te vliegen. En het geeft Shell de ruimte om door te blijven boren.

Ook de Volkskrant zet deze rekentruc in om reclame te maken voor een Fly&Drive naar Toscane. Door de vliegreis naar Pisa met €1,82 te compenseren, noemt het de vlucht CO2-neutraal. 

De Reclame Code Commissie deed uitspraak in deze zaak, en oordeelde dat het misleidend is om de reis als geheel CO2-neutraal te noemen. Zo zijn bijvoorbeeld de accommodaties in de betreffende reis niet CO2-neutraal’. Maar op het meest essentiele onderdeel van deze zaak, of de vlucht als CO2-neutraal bestempeld mag worden, stelde de commissie de Volkskrant in het gelijk. Een CO2-neutrale vlucht is dus in het oordeel van de commissie niet misleidend. 

Terwijl de simpele feiten voorop moeten staan. We moeten stoppen met kolen, olie en gas verbranden. We moeten minder vliegen, minder vlees eten en minder zuivel drinken, omdat juist deze activiteiten leiden tot de verhitting van de aarde. Het is heel onwaarschijnlijk dat CO2-compensatie daadwerkelijk voorkomt dat de aarde verder opwarmt. Met marketing voor vervuilende activiteiten, onder de belofte van CO2-neutraliteit houden bedrijven ons voor de gek. 

We hebben bomen nodig, maar dat is in de verste verte niet voldoende. Daarmee doen we niet de klimaatschade die we door te vliegen aanrichten teniet. Er is simpelweg niet genoeg plek op de wereld om alle compensatieprojecten te doen die nodig is. 

Het misleidende label CO2-neutraal wordt nu ingezet als marketingtool voor een levensstijl die leidt tot een grotere klimaatcrisis. Wie probeert wijs te maken dat je door € 1,82 te betalen zonder klimaatschade naar Pisa kunt vliegen, bedriegt. 

Deze boekhoudkundige trucjes zijn een rookgordijn. De Volkskrant neemt geen eigen verantwoordelijkheid. En de Reclame Code Commissie staat toe dat we ongestraft de klimaatcrisis in worden gesust. Maar wie beschermt ons dan tegen greenwashing? Teken daarom de petitie voor een totaalverbod op fossiele reclame!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.