In Haarlem is op 30 mei 2024 nieuw reclamebeleid ingegaan met een verbod op reclame voor fossiel en vlees uit de bio-industrie. Dat betekent dat wanneer een bestaand contract met een reclame-exploitant in Haarlem afloopt, in het nieuwe contract komt te staan dat er geen fossiele en vleesreclame meer vertoond mag worden. De motie van GroenLinks uit 2021 is hiermee vastgelegd in beleid.
Voorloper
Op de driehoeksborden om lantaarnpalen waren al vanaf 1 januari 2024 geen vlees en fossiele reclames meer te zien. Vanaf 1 januari 2025 is dat ook het geval voor de abri’s (reclames in bushokjes) en mupi’s (losstaande reclameborden van hetzelfde formaat), de meest in het oog springende buitenreclame. Daar is nu nog de meeste fossiele en vleesreclames te zien. Omdat het contract met JC Decaux eind dit jaar afloopt, is Haarlem in het nieuwe jaar dus vrij van fossiele en vlees-reclame. Het gaat om reclame voor fossiele brandstoffen, vliegreizen, cruisevakanties, vleesproducten en visproducten.
In andere gemeenten die een motie aannamen om fossiele reclame via contracten te weren of dat overwegen, lopen bestaande contracten soms nog tot 10 jaar door. Het verbieden van fossiele reclame per lokale wet, zoals in Den Haag is gebeurd, biedt dan een uitkomst. In Haarlem lopen de contracten dus gelukkig wel snel af.
Ziggy Klazes (raadslid GroenLinks): ‘Ik haal opgelucht adem, het is gelukt’
Al in 2021 diende Ziggy Klazes, raadslid voor GroenLinks, een motie in om reclame voor fossiel en vlees uit de bio-industrie te weren uit Haarlem. De motie kreeg ook brede steun van D66, PvdA, SP, ChristenUnie, twee lokale partijen en 3 van de 4 raadsleden van het CDA. Bijzonder aan deze motie was dat naast fossiele reclame ook reclame voor bio-industrievlees genoemd werd, voor het eerst in de wereld.
Wereldnieuws
Bij de afdoening van die motie, in 2022, werd Haarlem opeens wereldnieuws. Het gemeentebestuur had aangekondigd de motie uit te voeren. Nadat The Guardian over deze pionier had geschreven, ging het nieuws snel rond. Haarlem werd geprezen voor haar moedige zet, maar er ontstonden ook discussies. Terwijl de Daily Show een grappig item maakte over het nieuws, publiceerde de Nederlandse Vereniging voor Adverteerders (BvA) een opiniestuk tegen het verbod.
De originele motietekst is hier te vinden, en de afdoening van het college hier.
Media over het verankerde beleid: