IPCC: (fossiele) reclame reguleren om uitstoot te verminderen

Reclame reguleren om emissies te beperken. Dat is een van de oplossingen die het IPCC aandraagt om via grootschalige gedragsverandering de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5C. Dat staat in het nieuwe klimaatrapport van het VN-klimaatpanel IPCC over klimaatmaatregelen. Het is voor het eerst dat het IPCC stilstaat bij het effect van (fossiele) reclame op klimaatontwrichting.

Reclame beïnvloedt de transitie op verschillende manieren. Zo noemt het IPCC dat fossiele bedrijven de transitie eerst probeerden te laten ontsporen met lobby en twijfel zaaien in de media. En dat ze nu met advertenties en branding proberen om zich de klimaatzorgen toe te eigenen en de politieke aandacht van zichzelf naar de consument te verschuiven. De industrie frame’t in z’n marketing dat de consument z’n koopgedrag moet aanpassen, om te voorkomen dat de overheid beleid maakt – wat in een klap een veel meer impact zou hebben voor het klimaat, maar ook voor het businessmodel van de fossiele industrie.

Drijvende kracht van consumentisme

Een groot deel van het nieuwe IPCC-rapport gaat evenwel over consumentengedrag. Want 40-70% van de emissiereductie voor 2050 kan behaald worden in de maatschappij door keuzes die we in ons dagelijks leven maken. Daarbij is een grote rol weggelegd voor burgers, sociale bewegingen en rolmodellen die kunnen zorgen voor andere normen in de maatschappij en de politiek. En juist ook de overheid kan volgens het IPCC veel betekenen met beleid dat de drijvende kracht van consumentisme aanpakt. Een van die maatregelen is volgens het IPCC het reguleren van reclame. 

Statusgevoelig

Het IPCC schetst hoe reclames inspelen op de statusgevoeligheid van consumenten door een luxe product te verkopen als een noodzakelijk product. Het IPCC noemt daarbij reclames voor CO2-intensieve SUVs en verre vakanties als voorbeelden van reclames die een vervuilende behoefte creëren en normaliseren. 

Rol van de media

Tot slot benadrukt het IPCC de rol van de media in het vormgeven van het publieke debat over de aanpak van klimaatontwrichting en klimaatbeleid. De krant heeft daarbij niet alleen via de journalistiek invloed op burgers en politici, maar ook met advertenties. IPCC: “De fossiele industrie heeft een unieke toegang tot de media via advertenties.”

Social tipping points

Het is voor het eerst dat het IPCC uitgebreid stilstaat bij het sociaal-maatschappelijke perspectief van klimaatontwrichting en de potentie van cultuurverandering en social tipping points om grote emissiereductie te bereiken. Het IPCC hoopt zo dat overheden nieuwe mogelijkheden aangrijpen om klimaatontwrichting te bestrijden. Dit perspectief helpt volgens het panel ook om barrières te herkennen en te beslechten die verandering in de weg staan. Als voorbeeld noemt het IPCC dat door fossiele subsidies en fossiele infrastructuur het fossiele gedrag nog steeds het aantrekkelijkste is voor de meeste mensen. 

Blinde vlek

Reclame Fossielvrij is blij dat IPCC uitgebreid stilstaat bij de belemmeringen die reclame opwerpt in de transitie. “Lange tijd was reclame een blinde vlek. Maar gelukkig komt er steeds meer aandacht voor de manier waarop reclame onze normen beïnvloedt en onze aankopen stuurt. En hoe dit het Parijs-doel verder uit zicht brengt. Klimaatbeleid zonder verbod op fossiele reclame is dweilen met de kraan open.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.