De onderste steen van het diepgewortelde klimaatscepticisme in ons land komt eindelijk boven. Dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek weten we hoe de klimaatontkenning uit de jaren 90 doorloopt in de klimaatscepsis nu.
Shell kwam met een plan om twijfel te zaaien over klimaatwetenschap. Dat plan omarmd en versterkt door bedrijven als Hoogovens, DSM en NAM. Decennia jaren later verleenden TNO en zelfs de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) hun medewerking aan deze klimaatontkenners.
Klimaatscepsis
Klimaatsceptici zijn de ‘Jomanda’s’ van het klimaat, aldus hoogleraar klimaat Pier Vellinga. “Er zijn mensen die graag horen dat er niks aan de hand is. Dat de aarde niet ziek is. En dan vertelt “Jomanda” dat ze vanzelf weer genezen.”
Tabak
We kennen de lijn van dit verhaal al. Zo ging het ook met het ontkennen van de gezondheidsschade van tabak. Tabaksproductenten mogen geen reclame meer maken. Maar Big Oil is bijna niet weg te denken uit het straatbeeld en de social media timelines.
Sprookjes
Met reclame en marketing verstelt Big Oil nog steeds sprookjes. Bedrijven als Shell, Exxon en BP misleiden met reclames waarin ze net doen alsof ze werken aan het klimaat. Maar in werkelijkheid liggen ze op ramkoers met de toekomst.