Easyjet is vanwege corona gestopt als sponsor van een schaatsploeg. Voor het klimaat én liefhebbers van de schaatssport is dit goed nieuws. Vliegen draagt immers bij aan de natte, zachte winters zonder natuurijs.
Elfstedentocht en klimaatverandering
De laatste elfstedentocht was 23 jaar geleden. Volgens de KNMI is er door klimaatverandering nu maximaal eens in de 20 jaar kans op een elfstedentocht. Na 2050 wordt een elfstedentocht helemaal onwaarschijnlijk, als we de opwarming van de aarde niet weten te beperken tot 2 graden.
Op zoek naar andere sponsoren
Easyjet sponsorde de langebaanploeg van coach Jillert Anema. Andere sponsoren vullen het gat nu de sponsoring van Easyjet is weggevallen. De ploeg gaat op zoek naar een nieuwe sponsor voor de schaatssport. Laat het een sponsor zijn die níet bijdraagt aan de opwarming van de aarde.
Luchtvaart grootste Nederlandse klimaatvervuiler
Want het is cynisch dat juist een schaatsbond reclame maakte voor een luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartsector draagt maar liefst 7% aan de Nederlandse CO2-uitstoot. De impact op het klimaat is nog eens 2 tot 5 keer groter vanwege roet- en waterdeeltjes. “Dit maakt dat weinig sectoren in Nederland meer aan klimaatverandering bijdragen dan de luchtvaart”, schrijft VN.
Luchtvaart brengt Parijsdoelen buiten bereik
Volgens Natuur & Milieu brengt de luchtvaartsector zelfs eigenhandig de klimaatdoelen van Parijs buiten bereik. “Als het alle andere sectoren wel lukt om de uitstoot naar nul te brengen, maar de uitstoot van broeikasgassen uit de luchtvaartsector blijft groeien, blijft de temperatuur stijgen.”
Reclame laat luchtvaart groeien
De verwachting is dat de luchtvaart flink groeit en dat de CO2-uitstoot in 2050 verdubbeld is. Maar de luchtvaart groeit niet uit zichzelf. Het is geen natuurwet. De luchtvaart groeit omdat er veel reclame gemaakt wordt voor vliegreizen.
Reclame voor vliegen is schadelijk
Reclame voor vliegen houdt fossiele brandstof normaal. Het houdt een fossiele levensstijl normaal. Het verleidt mensen om kortetermijnkeuzes te maken die zeer schadelijk zijn voor alles waar ze juist zo veel om geven; hun kinderen, kleinkinderen, de natuur, de soortenrijkdom, veiligheid, gezondheid en een stabiel overzichtelijk leven.
Het is al zo moeilijk om de broeikasgasuitstoot te beperken. Waarom zouden we reclame toestaan die de uitstoot alleen maar verder laat stijgen? Bescherm de schaatssport en teken nu voor een verbod op vliegreclame en andere vormen van fossiele reclame.
Hoe zit het dan met biobrandstof? Lees het artikel van Eric Stam over het minipercentage biobrandstof van KLM. Ook al is het niet eens een half procent, omdat het meer is dan anderen mag KLM alsnog claimen de duurzaamste luchtvaartmaatschappij te zijn. (En oja, biobrandstof is niet eens klimaatvriendelijk.)