She’ll – Shell vliegt uit de bocht op Vrouwendag

Shell - She will - issue advertisement
Wait for it……

Speciaal voor Internationale Vrouwendag op 8 maart 2020 trekt Shell de woorden She and will bij elkaar. Met dit soort ‘issue advertisements’ probeert Shell de ‘social license to operate’ te behouden. Maar niemand trapt daar nog in. Shell kreeg deze fossiele reclame als een boomerang terug.

– Nee, dit kan geen filmpje van Shell zijn
– Dit is toch écht een reclame van Shell! Zag je het niet aankomen? Dat lettertype? De woorden She en Will?
– Jawel, maar ik hoopte dat het niet zo was
– She will.. She’ll

(paar uur later)

– We zijn er ingetuind!
– Wat?
– Die advertentie van Shell voor Vrouwendag, die was fake. The Yes Men hebben ‘m gemaakt.
– Wat een goede satire! Zo goed dat het echt kon zijn
– Ik ben opgelucht dat dit een nepperd was!
– Ja, en dat bericht dat Shell de teksten op een benzinestation heeft aanpast in She’ll? Ook Yes Men!
– Net als ze tijdens de Gay Pride toen ze hun tankstations in regenboogkleuren verfden
– Maar dat hadden ze écht gedaan!

(het verhaal krijgt nog een onverwachte wending, lees door onder het plaatje)

(paar uur later)

– Nog even over dat filmpje voor Women’s Day..
– Die geniale actie van The Yes Men?
– Ja, nou, het filmpje blijkt toch van Shell te zijn
– Niet!
– Toch wel, een redacteur van Adweek heeft het gecheckt

Ter achtergrond:
Fossiele reclames dragen vaak progressieve waarden zoals diversiteit of vrouwenemancipatie uit. Doen ze dat omdat ze zo woke zijn of omdat het verkoopt? De nieuwsbrief HEATED (schrijf je in als full member!) zegt daarover:

“In this fraught climate moment, when oil companies are rapidly losing their social license to operate, progressive value advertising buys them something more valuable than money: Your respect. Your trust. And hopefully, your complacency.”

Emily Atkin – HEATED

Waarom accepteren we deze misleiding nog? We moeten klimaatverandering nú stoppen. Teken het burgerinitiatief voor een verbod op fossiele reclame.

Teken nu voor een verbod op fossiele reclame

2 gedachten over “She’ll – Shell vliegt uit de bocht op Vrouwendag

  1. Shell will respect women and all inhabitants of this earth when it stops its ecocidal activities. Greenwashing and she-washing will not disguise the truth anymore than spraying perfume on an unwashed body. Shell should use the money it spends on ecocide and greenwashing to change its business – otherwise, it will go out of business very soon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.