Steeds meer Europeanen verzetten zich tegen (reclame voor) de SUV

SUV reclame Opel

In Europa groeit de roep op een verbod op reclame voor de SUV. Na Nederland, België en Frankrijk gaan nu ook in het Verenigd Koninkrijk stemmen op om reclame voor de zwaarvervuilende auto’s te verbieden. Dat zijn vier landen binnen een half jaar!

SUVs passen op geen enkele manier binnen het Klimaatakkoord van Parijs. Bovendien vervuilen ze de lucht. De veilige stevige bouw – een van de unique selling points van een SUV – biedt daardoor uiteindelijk niets dan schijnveiligheid, ook voor de eigenaar. Dat staat in het rapport Upselling Smoke van New Weather Report.

In Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk pleiten campaigners voor een volledig reclameverbod voor de fossiele industrie. SUVs zijn daar een onderdeel van. In België gaat het gesprek over het reclameverbod vooralsnog alleen over SUVs.

SUV-facts
Reclameverbod tabak

Om haar strijd voor een reclameverbod voor SUVs kracht bij te zetten, publiceerde de Engelse groep New Weather Report (NWR) het rapport ‘Badvertising. Smoking out the Climate’. Daarin analyseert de NWR successen en tegenslagen in de campagne voor een reclameverbod voor de tabaksindustrie. De lessen van de tabaksstrijd kunnen van pas komen in de campagne om reclame voor SUVs en de fossiele industrie te verbieden.

Opvallend: het eerste voorstel voor een reclameverbod voor de tabaksindustrie stamt uit 1962. Het was een van de eerste maatregelen waar anti-tabakscampaigners voor strijdden. Het is opvallend dat een reclameverbod voor de fossiele industrie pas nu, in 2020, ter sprake komt.

Maak een einde aan reclame voor SUVs en de fossiele industrie! Zet je handtekening onder een wet die fossiele reclame verbiedt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.